Twinkle | Digital Commerce

Amazon de klantvriendelijkste van de klas

2017-05-27
180101
  • 1:04

Amazon komt in een grootschalig onderzoek als meest klantvriendelijke van alle Britse bedrijven uit de bus. Internetbank First Direct en supermarktketen Wairose bezetten respectievelijk de tweede en derde plek op de UK Customer Experience Index van Nunwood.

Nunwood, een bureau voor strategisch advies en onderzoek, vroeg 5.500 duizend Britten naar hun ervaringen met bedrijven. Dat leverde een top 100 naar klantvriendelijkheid op, waarvan de twee bovenste posities worden ingenomen door bedrijven die nooit face to face contact hebben met hun klanten.

Customer Choise Award
In een analyse (pdf) benoemt Nunwood zes factoren die van belang zijn voor de perceptie van klantvriendelijkheid. Amazon zou vooral goed scoren door consequent aan verwachtingen te voldoen en deze regelmatig te overtreffen. Gister werd bekend dat de internetreus in eigen land een Customer Choice Award heeft gewonnen, een consumentenprijs voor de tien klantvriendelijkste Amerikaanse retailers. In januari wordt bekend of Amazon van deze tien de allerklantvriendelijkste is.

Bol.com
Dat fysiek contact niet nodig is om hoog te scoren op klantvriendelijkheid, bewees Bol.com in ons land. Uit een onderzoek van OC&C consultant kwam de online-mediawinkel onlangs als de ‘lieveling van de Nederlandse consument’ uit de bus.