Twinkle | Digital Commerce

Tien best converterende webwinkels

2017-05-27
180101
  • 2:42

The Nielsen Company uit de VS publiceert regelmatig conversiepercentages van verschillende webwinkels via zijn MegaView Retail service. In dit artikel vindt u een top-10 van online-verkopers met het hoogste conversieratio.

Nielsen nam alleen webwinkels mee die meer dan een half miljoen bezoekers per maand over de virtuele vloer krijgen. Achter de naam van de genoemde retailers vindt u het conversieratio. Dat os uitgerekend door het aantal unieke kopers per maand te delen door het totaal aantal unieke bezoekers in dezelfde maand. De cijfers van Nielsen hebben betrekking op de maand maart.

Schwans.com: 40,6 procent
Schwans.com is een online-supermarkt. Een conversiepercentage van 40,6 procent klinkt te mooi om waar te zijn, maar Schwan’s is een oud bedrijf dat al in 1952 is gestart met een thuisbezorgservice. Het heeft een goede merknaam opgebouwd en veel bezoekers gaan direct tot bestellen over.



Woman Within: 25,3 procent
Woman Within verkoopt damesmode in grote maten. Het hoge conversiepercentage is waarschijnlijk te danken aan de scherpe focus van de webshop, de uitgebreide collectie en het heldere design.



Blair.com: 20,4 procent
Blair.com is een online-kledingshop. Evenals Schwan’s heeft Blair.com een lang verleden; het bedrijf stamt uit 1910. Het is dus al een gevestigde naam met een groot klantenbestand, waarbij de webshop als extra bestelkanaal dient.



1800petmeds.com: 17,7 procent
Zoals de naam al zegt, verkoopt 1800petmeds.com medicatie voor huisdieren. Deze webshop is een perfect voorbeeld van een bedrijf dat zich focust op een niche. Waarschijnlijk zouden ze nooit dit conversieratio halen als ze alles op het gebied van huisdieren zouden verkopen (dus ook voeding en verzorgingsproducten bijvoorbeeld). De claim van de winkel is dat het een apotheek voor huisdieren is. De shop is gelinkt aan een uitgebreide site met informatie over de gezondheid van huisdieren. Die levert waarschijnlijk een hoop gerichte, potentiële klanten op. 



Vitacost.com: 16,4 procent
Vitacost.com verkoopt vitaminesupplementen. De webshop heeft enigszins een old-school uitstraling, is geoptimaliseerd voor Internet Explorer (en voor een lagere schermresolutie), maar heeft daarnaast een zeer duidelijk menu aan de linkerkant van de pagina. De winkel krijgt waarschijnlijk veel non-tech savvy bezoekers, die goed uit de voeten kunnen met de sitebar voor de productselectie. De webshop laat hiermee zien dat een focus op de klant (en niet op het design) kan helpen bij het verhogen van de conversie.



Top 6 t/ 10
De tweede helft van de top 10 bestaat uit:
6: QVC: 16,0 procent
7: ProFlowers: 15,8 procent
8: Office Depot: 15,4 procent
9: Oriental Trading Company: 14,9 procent
10: Roamans: 14,4 procent

Conversieoptimalisatie
Conversiegeheimen bestaan niet. De genoemde bedrijven doen al jaren aan conversieoptimalisatie, dus verwacht niet dat u de geoemde percentages na één dag sleutelen kunt halen. Toch zijn er wel wat algemene punten te benoemen die het conversiepercentage positief kunnen beïnvloeden:

  • Merknaam: veel van de genoemde websites zijn eigenlijk voortgekomen uit reeds gevestigde offline-activiteiten. De sites fungeren als extra kanaal om bestellingen te plaatsen.
  • Gerichte focus op een niche: zoals huisdierenmedicijnen, kleding in grote maten voor vrouwen of een bloemenbezorgservice. Een hoog conversieratio is mogelijk als de focus van een site duidelijk is en deze ook de juiste prospects aantrekt.
  • Geïnteresseerde bezoekers: het merendeel van de genoemde websites heeft een bewezen formule voor het aantrekken van geïnteresseerde bezoekers (via onder meer microsites, display advertenties of partnerships).

Bron: Visualwebsiteoptimizer.com