Stom, stom, stom! Nooit met een mok koffie en je iPhone over de trap lopen. Daar gleed ‘ie uit mijn handen. Boem, op het marmer in de gang. Mijn hart sloeg over. Mijn iPhone-broertje met mijn muziek, mijn foto’s en mijn apps.
Toen ik weer bijgekomen was heb ik de schade opgemaakt: een kapot scherm. Maar, verder geen fatale verwondingen...
Zo’n domme fout valt natuurlijk niet onder de garantie van Apple. En dat was eigenlijk een hele geruststelling. De ervaringen met de Apple Care vielen niet altijd in goede aarde.
Googlen
Even googlen op ‘iPhone defect’ en daar stond bovenaan: www.iphone-defect.nl. Een webwinkel voor iPhone reparaties. Je kon online een afspraak inplannen of je iPhone met TNT opsturen. Ze doen de meest voorkomende reparaties, en zelfs downgrades van de software, vrijwel alle reparaties vallen binnen de 1-uur service en zijn aanzienlijk goedkoper dan in de geautoriseerde kanalen. Voor de reparaties hadden ze duidelijke prijzen. Ze beloofden originele Apple onderdelen tegen fabrieksprijzen en professionele en gecertificeerde monteurs. Dat wilde ik dus meteen.
Simpel en duidelijk
Ik moest even zoeken wat voor reparatie het was. Maar, dat stond allemaal in gewone mensentaal op de website; type iPhone, glas gebroken, strepen op het scherm. Dat is touchscreen vervangen.
De afspraak was na enkele muisklikken gemaakt, en bevestigd, even makkelijk onderweg tussen twee afspraken door. En als je twijfelt over repareren? Zij bieden een gratis diagnose aan. Ze sturen dan de iPhone gewoon weer terug tegen verzendkosten. Allemaal in goed te begrijpen ‘kleine lettertjes’ omschreven op de website.
Vandaag ging ik met de auto naar Ouderkerk aan de Amstel, waar Alex zich over mijn iPhone-broertje ontfermde. Wachtkamer, krantje en kopje koffie. Een half uurtje later was ik weer met een grote glimlach onder weg; geen gaatjes (meer)!
Ondernemen op het Internet? Dan doe je simpel en duidelijk! Slimme jongens bij iPhone-Defect.nl. Snel uitbreiden met andere reparatielocaties in Nederland.
Hoe zit het eigenlijk met verdere garantie door Apple bij reparatie door een niet-officiele Apple hersteller?
Optische schade lijkt me relatief makkelijk te herstellen, sommige stekkertjes of batterij vervangen ook nog wel, maar als het dieper zit en bv het mobo vervangen moet worden?
Wat ik ook hoorde, (dus zelf geen ervaring mee), is AppleCare juist wel goed, maar Apple Care is niet de standaard garantie, voorheen kon je bij Apple fluiten na service na het eerste jaar, kan goed zijn dat ze/resellers nog steeds zo doen, maar AppleCare hoor ik weer van dat dat een geen-gezeik garantie is en alles wordt gefixed... uiteraard tegen fikse meerprijs.