Plutosport.nl was voorheen onderdeel van Pro Club Sports bv en Sportscontrol bv. Door faillissementen van deze twee overkoepelende bedrijven is de online-sportwinkel sinds 1 juli een zelfstandige onderneming onder de naam Pluto Sport Europe bv. Daarbij gaan ze verder zonder de stenen winkels.
Europa en online, dat is waar Plutosport vanaf nu de focus wil leggen. De sportretailer stopt de verkoop vanuit de twee megastores. ‘Het voeren van een fysieke winkel is toch een heel ander vak’, vertelt Monique Broere, directeur van Plutosport. ‘In theorie is een gezicht naar buiten toe heel fijn, maar in praktijk loop je tegen een heleboel problemen aan. Met een winkel heb je een klein verzorgingsgebied en kun je maar een klein assortiment voeren. Hierdoor is je collectie nooit identiek aan je online-shop. Mensen raken daarbij ook teleurgesteld als ze online een product hebben gezien en daarvoor speciaal naar een winkel komen waar het dan niet op voorraad blijkt te zijn. Op internet is alles veel breder, groter, flexibeler en sneller.’
Europa
Als gevolg van de afslanking treedt Bastiaan Dammers terug als businessunit manager en aandeelhouder van de organisatie. ‘Dit is de enige verschuiving die plaatsvindt’, aldus Broere. Online wil het bedrijf immers alleen maar gaan groeien, en wel in Europa. ‘We hebben naast onze Nederlandse site een webshop in het Engels, Duits en Italiaans. 20 procent van onze omzet komt momenteel vanuit het buitenland. Dit willen we verder gaan uitbouwen. Allereerst gaan wij ons richten op de Duitse markt. Dit is een interessante internetmarkt en we hebben daar al enige voorbereidingen getroffen wat betreft een Duitse klantenservice en retourmogelijkheden.’ Stap voor stap wil Plutosport zich daarna in andere landen gaan profileren.
Nieuwe site
Daarnaast staat de lancering van een nieuwe webshop op de planning. Wat enige vertraging opliep door problemen in de beginfase. Broere vertelt: ‘We werkten eerst samen met een bedrijf dat uiteindelijk is geflopt. Dit was ontzettend vervelend. Achteraf gezien heeft dit ons een hoop kwaliteit gebracht want we werken nu met een bedrijf dat zijn sporen heeft verdiend. De site gaat draaien op een nieuw platform dat een hoop verbeterde functionaliteiten voor de klant biedt. Denk aan basisfuncties als filters. Nu moet een klant nog heel veel klikken, straks gaat dat een stuk makkelijker en sneller.’ De verwachting is dat de nieuwe site in oktober live gaat.
Hoewel er een faillissement aan vooraf ging is het grappig om te lezen dat het hebben van 'Fysieke winkels' een aantal problemen geeft!
Wij doen al 16 jaar de marketing van producten die alleen via internet gekocht kunnen worden. Het succes daarbij wordt mede 'veroorzaakt' door het 'Try before you Buy' concept. We werken met Fysieke samples!
Vanmorgen nog kreeg ik de opmerking/vraag: Áls die produkten nou zo goed zij, waarom staan ze dan niet in de winkel?'
Dit artikel geeft het antwoord! ;)
Indien je meer informatie wilt over de wijze waarop wij werken, kijk dan op www.ra-marketing.nl en neem gewoon eens contact op!
Met vriendelijke groet, en dank aan Plutosport!
Wilfred Uleman
Ik vraag me af of ze al hun merken gaan kunnen behouden.
Ik heb zelf namelijk al erg vaak ervaren dat niet alle sportmerken wensen te leveren aan uitsluitend internet-winkels. Erg vervelend en mijns inziens onterecht, maar wel realiteit. Maar al te vaak heb je merken die enkel leveren als je minstens een etalage hebt. Zij noemen het 'markt-bescherming'.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe deze grote sport merken gaan reageren op dit bericht.
@ Sofie, ik snap je reactie hoor, maar ken je nog iemand die nog steeds op kolen stookt en kookt?
In de nieuwe economie veranderen nu eenmaal ook essentiele zaken. En bedrijven die denken deze essentiele veranderingen tegen te kunnen houden, houden uiteindelijk alleen zichzelf tegen! Het door jou geopperde 'probleem' lost zichzelf dus uiteindelijk op.
We will see :)
@ Sofie, Nike en Adidas roepen officieel dat ze niet leveren aan alleen online bedrijven. Ze doen dat echter wel met als gevolg dat de fysieke winkels nu steen en been klagen over de lagere internet verkoop prijzen. De andere merken zijn blij als ze iets kunnen leveren in deze tijd. Pluto sport verkoopt met name producten die door de grote merken uit de collectie gaan tegen hoge kortingen. Als je er niets om geeft in een model van een jaar oud rond te lopen heb je voor weinig geld echte merkkleding.
@ Wifred, u bent van RaRaar marketing? ik snap het verband niet met het verhaal hierboven maar misschien kun je beter je link toevoegen op linken.nl of zo.