Twinkle | Digital Commerce

Categorie speelgoed hardst gegroeid

2017-08-03
312300
  • [nieuws]
  • 1:14

Speelgoed was vorig jaar de productcategorie die de meeste groei heeft doorgemaakt online. Mede door de entree van Bol.com op dit speelveld steeg de omzet met maar liefst 115 procent. Ook verzekeringen vonden gretig aftrek op het web.

Dat zei Wijnand Jongen gisteren in een presentatie op de eerste Full Service E-commerce Summit in Haarlem. De directeur van Thuiswinkel.org putte uit cijfers die zijn verzameld in de Thuiswinkel Markt Monitor 2009-2, opgesteld door Blauw Research en GfK Retail Technology.

6,38 miljard euro
Blauw Research en GfK becijferden dat de groei van de Nederlandse online-consumentenbestedingen vorig jaar uitkwam op 17 procent, bij een totale omzet van 6,38 miljard euro. Jongen concludeerde al dat 7 procent van de totale retailomzet vorig jaar in webwinkels werd geboekt.

Na speelgoed - behalve Bol.com startte ook ToysXL (eind) vorig jaar met online-verkoop - noteerden verzekeringen en dvd’s & films vorig jaar de meeste groei van alle categorieën.

De top-5 van grootse groeiers op een rij:

-           Speelgoed                      115%

-           Verzekeringen                 49%

-           Dvd’s & films                   43%

-           Hardware                         37%

-           Boeken                            36%

Een overzicht van de grootste groeiers in 2008, toen de categorieën iets anders waren benoemd, vindt u hier.

De Thuiswinkel Markt Monitor 2009-2 verschijnt binnenkort, maar is al aan te vragen via een brochure van Blauw Research. Leden van Thuiswinkel.org ontvangen de basisrapportage gratis.