V&D wil webshoppers de optie bieden om bestelde producten op te halen in de winkel. Het gaat vooralsnog om een pilot in twee warenhuizen, maar volgens Roland Tabor van V&D zal 'Click & Collect' op termijn landelijk worden uitgerold.
Dat zei brand director Tabor gister op de Full Service E-commerce Summit in Haarlem. Hij was een van de sprekers op het evenement, dat door Strawberries en Hybris werd georganiseerd. Op dit moment kunnen klanten van Vd.nl bestellingen ophalen bij V&D-filialen in Almere en Amstelveen. 'Dat loopt goed', aldus Tabor.
Extra winkelaankoop
De gratis afhaaloptie biedt meer service aan webshoppers, die bij het oppikken van hun bestelling vaak nog een extra aankoop doen in de winkel. Tabor zei gister dat bij veel Britse warenhuisketens zeker de helft van de 'afhalers' nog iets erbij koopt. Concullega Hema liet bij monde van e-commerce manager Henriëtte Mol al eens weten dat een kwart van de afhalers daar nog een extra winkelaankoop doet.
Als pakketje naar de winkels
Volgens Tabor is het voorzienbaar dat Click & Collect bij V&D eerst wordt uitgerold in een tiental vestigingen, waarna afhalen uiteindelijk een optie wordt in alle 62 warenhuizen. Hij tekende aan dat nog een aantal stappen moet worden gezet voor het zover is, zowel aan de technische kant (software), als aan de fysieke kant: 'Nu worden de online-bestellingen vanuit onze partner Docdata als pakketje naar de winkel gestuurd. Klanten kunnen ze daar bij de klantenservice ophalen, maar de opslagcapaciteit achter zo'n balie heeft natuurlijk zijn grenzen.'
V&D wil toe naar een situatie waarin picking en packing van weborders in de winkel plaatsvindt. 'Cruciaal is dan onder meer dat je realtime inzicht hebt in je goederenvoorraad', aldus Tabor.
Assortiment
Het assortiment op Vd.nl beslaat op dit moment ongeveer 15 procent van alle producten die V&D in zijn warenhuizen aanbiedt, verklaarde Tabor na afloop van zijn presentatie aan Twinkle. De bedoeling is dat het aantal stock keeping units die op het web te koop zijn ieder jaar verdubbelt tot verdriedubbelt.
Op termijn, zo zei Tabor gister, moet het online-assortiment ook in de warenhuizen beschikbaar worden. Zo kunnen producten die in een winkel niet voorradig zijn direct online worden besteld, wat teleurstellingen moet voorkomen. Een tijdpad voor het faciliteren van instore-weborders is nog niet uitgestippeld.
Ambitie
Tabor herhaalde gister de ambitie van zijn CEO Mark Mckeon, die zei dat in 2014 100 miljoen euro aan webomzet moet kunnen worden binnengehaald. V&D maakte onlangs bekend zijn boekenassortiment te gaan uitbreiden door een samenwerking met het Centraal Boekhuis.
De complete presentatie van Tabor tijdens de Full Service E-commerce Summit vindt u via deze link.
Hoi allemaal,
Dit is een optie die ook al aageboden wordt door de site http://www.royal-kids.nl
online shoppen en ophalen en afrekenen in de winkel!!
Helemaal super!
Mail & Female, de Amsterdamse seksshop voor vrouwen, biedt die mogelijkheid sinds 2 maanden ook. We vonden het eerst gewoon een leuke optie, maar het blijkt erg populair te zijn!
@royal-kids. Je reactie heeft 0,0% toegevoegde waarde. Ik denk dat zo'n 25% van alle webshopsde mogelijhkheid heeft tot afhalen. Het feit dat V&D zo'n 65 vestigingen heeft is dus wel het vermelden waard. De meeste mensen hebben dus een V&D filiaal in de buurt. Waardoor deze optie een serieuze meerwaarde heeft
@Twinkle.....misschien een factuurtje mailen naar royal-kids voor de reclame uiting.
@ronald: de optie wordt inderdaad door legio webwinkels geboden, dus daarin zijn Royal Kids en Mail & Female zeker niet uniek. Punt is dat niet uit sluiten valt dat ze dat wel denken. M.a.w.: het is moeilijk hard te maken dat hun reactie commercieel was bedoeld. Misschien dat ze zelf uitsluitsel kunnen bieden?
Dit bestaat al lang. Het businessconcept is veel interessanter, namelijk dat de klant in de winkel weer overladen wordt met advertenties. Bij SEOshop hebben meer dan 200 webwinkeliers afhalen in winkel aan staan, zo bijzonder is het zeer zeker niet.
Ik zou de research rapporten van bijv. een Mediamarkt / iKea wel eens willen zien. Kan namelijk niet geloven dat zij geen onderzoek hebben gedaan.
De presentatie van Roland Tabor is toegevoegd aan het artikel (pdf-link onderaan).
In het nieuwe nummer van Twinkle, dat deze week verschijnt, vindt u een artikel over de aanstaande integratie van Fredhopper in Vd.nl.