Twinkle | Digital Commerce

Entertainment en consumentenelektronica pieken online

2017-05-27
169129
  • [nieuws]
  • 1:07

De branches home entertainment, consumentenelektronica en witgoed hebben het afgelopen jaar het meeste online-omzetgroei gerealiseerd. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, waarover Blauw Research tekst en uitleg gaf op de Thuiswinkel Vakbeurs.

Het onderzoeksbureau presenteerde essential facts uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2008-2. Eerder maakte Blauw al bekend dat de online-consumentenbestedingen in Nederland het afgelopen jaar met 24 procent zijn gegroeid tot een totaal van 4,85 miljard euro.

59 procent groei
De branches die de sterkste groei mochten verwelkomen zijn home entertainment, consumentenelektronica (beiden 59 procent) en witgoed/huishoudelijke artikelen (49 procent). Specifieke informatie over de verschillende retailsegmenten vindt u in de negen brancherapporten van de Thuiswinkel Markt Monitor 2008, die u online kunt bestellen.

Diensten versus producten
Vooral het aantal online bestelde producten nam het afgelopen jaar sterk toe, met 35 procent ten opzichte van 2007. Daarmee nadert het omzetaandeel van producten (2,34 miljard euro) dat van diensten (2,51 miljard euro) als reizen en verzekeringen, die samen een online-omzetplus van 16 procent realiseerden.

Bestellingen per persoon
Het gemiddelde bestelbedrag lag met 118 euro,- het afgelopen jaar op ongeveer hetzelfde niveau als in 2007. De groei van de branche zit hem volgens Bart Roozen van Blauw Research vooral in het gemiddeld aantal bestellingen per online-koper, dat met 17,3 procent toenam tot 5,3 bestellingen per persoon.