Twinkle | Digital Commerce

Cleafs: 'Cadeausuggesties ondergewaardeerd'

2017-05-27
169130
  • 1:21

Slechts 3 procent van de Nederlandse webwinkels biedt standaard cadeausuggesties aan voor verjaardagen, huwelijken en andere feestelijke gelegenheden. Dat concludeert affiliatenetwerk Cleafs na eigen onderzoek onder 350 webshops.

Henk Jan Bijmolt, directeur van Cleafs, werd bevestigd in zijn vermoeden dat weinig webwinkeliers inspelen op cadeaumomenten door het jaar heen: ‘Het is een ondergewaardeerd onderdeel. Naast Sinterklaas en Kerst is iedereen één keer per jaar jarig en zijn er veel extra feestelijke gelegenheden. Ik bedoel, hoeveel cadeaumomenten zijn er wel niet?’

Segmenten
De 350 shops uit het onderzoek, waaronder klanten en niet-klanten van Cleafs, zijn volgens Bijmolt een dwarsdoorsnede van het Nederlandse webwinkellandschap: ‘We hebben gekeken in allerlei shopping-segmenten, van kleding tot gadgets en van speelgoed tot verzorgingsproducten.’

Chocolate.com
Slechts 3 procent van deze webwinkels geeft op zijn site concrete cadeausuggesties. Bij nog minder shops zijn door het jaar heen verrassingspakketten of cadeauboxen te bestellen. Als voorbeeld van hoe het wel moet wijst Bijmolt op Chocolate.com, dat op zijn homepage al de optie biedt te zoeken op ’gifts under $50’. Ook de speciale cadeausecties van Amazon en het door dat online-warnhuis overgenomen Zappos verdienen volgens Bijmolt navolging.

Cadeaubonnen
Cleafs, dat dit jaar rekent op een omzetgroei van 300 procent, telde ook hoeveel van de 350 webshops cadeaubonnen aanbieden. Bijmolt: ‘Maar 4 procent doet aan cadeaubonnen, terwijl dat toch een eenvoudige manier is om uitkomst te bieden aan twijfelende cadeauzoekers. Adverteerders kunnen klanten kortingscodes vertstrekken om een en ander aan te zwengelen, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven of affiliates.’

Bijmolt zegt zich te realiseren dat niet alle productcategorieën even veel baat hebben bij cadeautips of geschenkbonnen: ‘Maar toch laten grote groepen webwinkeliers kansen liggen.’