Twinkle is een strategische samenwerking aangegaan met weblog Reismanagers.nl. Hiermee versterken de titels elkaars positie als informatiebron voor de online-reismarkt.
Behalve over online-retail schrijft Twinkle al bijna vier jaar over dienstverlening via het web en over online-travel. Met de expertise die Reismanagers.nl inbrengt, kan de vaktitel dit laatste onderwerp nog verder uitdiepen. Reismanagers.nl zal ook optreden als media- en contentpartner voor de diverse events van Twinkle.
Branche in beweging
'Er gebeurt op het moment ontzettend veel in de online-travel', zegt Marieke Verdonk, hoofdredacteur van Twinkle. 'Er gaat niet alleen heel veel geld in om, kijk maar naar de Twinkle100, maar het is ook een branche die enorm in beweging is. Vooral richting het online-kanaal en daardoor krijgt ze ook te maken met typische retailzaken als het kanaalconflict. Door de samenwerking met Reismanagers.nl kunnen we dit soort ontwikkelingen nog beter volgen en sneller oppakken.'
Martin van Kranenburg
Martin van Kranenburg is uitgever en hoofdredacteur van Reismanagers.nl, dat mede zal worden gevoed door de redactie van Twinkle. Van Kranenburg heeft onder meer aan de wieg gestaan van D-reizen.nl en is momenteel werkzaam als zelfstandig trainer, adviseur en spreker. Over de samenwerking zegt hij: 'Dit stelt Reismanagers.nl in staat nog sneller inspelen op de trends en ontwikkelingen in de reisbranche.'
Mmm, ik zou niet weten niet wat Twinkle met de reiswereld heeft en waarom ze elkaar zou zouden versterken.
Maaaaar, wat ontdek ik nu: Twinkle is niet onafhankelijk van de BPP maar is gewoon van Thuiswinkel.org (zie SIDN.nl). Vandaar al die reclame hiervoor in het blad. En nu kunnen ze samenwerken met de reismanagers weblog om ook de reiswereld aan de thuiswinkel.org te krijgen.. Goeie marketing stunt! Maar ja, daar kunnen ze meer van zie http://www.twinklemagazine.nl/starters.aspx?id=24540. Ik ga mijn abonnement maar opzeggen. Ik dacht onafhankelijke informatie te lezen.
Het lijkt mij heel duidelijk wat de Twinkle met de reisbranche heeft: Twinkle schrijft over online-verkopen. Dus zowel retail, dienstverlening als reizen (dat online steeds meer naar retail toe kruipt). Dat doen we al een tijdje en wie het blad en de site leest, ziet dat er ook in terug. Door met Reismanagers samen te werken denken we die doelgroep nog beter te bedienen.
Thuiswinkel.org koopt elke maand tien pagina's in Twinkle, dat zijn de 10 groene pagina's die onder redactie van Thuiswinkel.org vallen. De redactie van Twinkle bemoeit zich niet met die pagina's, net zo min als Thuiswinkel.org zich bemoeit met wat buiten haar eigen tien pagina's valt. Dit is de constructie, zo is hij al bijna vier jaar, namelijk sinds het begin van Twinkll. Als hoofdredacteur van Twinkle (zowel het blad als de site) heb ik vanaf dag één voor redactionele onafhankelijkheid gestreden. We schrijven onafhankelijk van onze adverteerders en (dus) ook van Thuiswinkel.org.
Thuiswinkel.org heeft op dezelfde wijze kennis genomen van de samenwerking tussen Twinkle en Reismanagers.nl als iedere lezer: via bovenstaand bericht.
Beste Marieke,
Mag je me toch verklaren waarom jullie domeinnaam op naam van de thuiswinkel.org staat. Vind ik toch erg vreemd.
Maar goed. Ik lees het blad al ongeveer 1 a 1,5 jaar en zie inderdaad de reclames van Thuiswinkel.org en (zover ik weet) nooit van een andere keuringsinstantie. En ook geen vergelijkend onderzoek. Daar zou je als je onafhankelijk probeert te zijn wel eens aandacht aan mogen geven.
Maar ik heb mijn abonnement net al via een mail aan BPP opgezegt. Ik ben het vertrouwen kwijt.
Succes met je blad, Frank
@ Marieke,
Ik begrijp je reactie. Ik ben een van de lezers van het eerste uur. Ik moet toegeven; ik lees het blad met plezier.
Neemt niet weg dat ik de groene 10 reclame pagina's hinderlijk vind. Ik heb lukraak een exemplaar gepakt : jaargang 3 nr. 1 (feb 2007). Van de 62 pagina's worden 10 pagina's in beslag genomen door de reclame van Thuiswinkel.org. Dat is ruim 15%!
Stel je voor dat je in ieder exemplaar van bv. de Linda. een pagina of 35 aaneengesloten reclame aantreft van dezelfde adverteerder? Zou je dat te denken geven over de relatie tussen het blad en de adverteerder?
Ik mag aannemen dat je schrijft voor de webwinkelier en over zaken die de gemiddelde webwinkelier interessant vindt om te lezen? Kun je aangeven in welke uitgave(n) van Twinkle je hebt geschreven over de andere keurmerken die Nederland rijk is? Ik geef toe; ik heb vooraf niet gekeken dus dit is de kans om je gelijk te halen! Laat zien dat je onafhankelijk bent en dat je aan ieder keurmerk aandacht besteedt. Je wilt tenslotte nieuws brengen en iedere webwinkelier wil graag weten wat er te koop is.
Mocht het er per ongeluk nog nooit van gekomen zijn; wanneer kunnen we een objectief verhaal verwachten?
Ga je de uitdaging aan? Hoor graag van je!
Fokko
BBP, de uitgever van Twinkle, heeft een aantal jaren - voordat Twinkle bestond - de nieuwsbrief van Thuiswinkel.org verzorgd. Op een gegeven moment werd duidelijk, bij zowel BBP als TWO, dat er in de markt behoefte was aan veel meer en vooral praktische informatie rondom webwinkelen. Twinkle is dus ontstaan uit een gezamenlijk initiatief. De nieuwsbrief van TWO is opgenomen in Twinkle. Zoals gezegd betaalt TWO daarvoor. Voor Twinkle is een onafhankelijke redactie samengesteld. In die opstartfase heeft TWO de url http://www.twinklemagazine.nl vastgelegd. Ik ben niet erg gelukkig met die gang van zaken, ik had liever gehad dat BBP dat had gedaan om alle schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.
Ik heb het al heel vaak gezegd, maar ik zeg het graag nog een keer: ik, Twinkle, wordt op geen enkele manier beperkt in het bedrijven van onafhankelijke journalistiek. En als ik heel eerlijk ben, moet ik toegegeven dat ik juist de partijen die schermen dat ze lid of businesspartner zijn van TWO en vinden dat ze daarom 'dus' een plekje verdienen in Twinkle eerder links laat liggen. Je verdient geen plek in Twinkle omdat je lid van wat dan ook bent, maar omdat je een interessant verhaal hebt, dat lezenswaardig en informatief is voor andere webwinkeliers. Hetzelfde geldt voor keurmerken. Heb je iets interessants te vertellen? Meld het! TWO is de enige die zich met enige regelmaat in de kijker speelt dmv onderzoeken en persberichten. Dat wordt nu eenmaal eerder opgepakt. Niet alleen door Twinkle, maar dat geldt voor alle media.
We hebben in 2005, toen er nieuwe keurmerken de kop op staken een vergelijkend onderzoek gedaan: http://twinklemagazine.nl/vervolg.aspx?id=5088
Andere berichten vind je onder andere hier.
http://twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?navid=1&id=20846
http://twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?navid=1&id=20530
http://twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?navid=1&id=10208
http://twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?navid=1&id=3482
http://twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?navid=1&id=2414
http://twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?navid=1&id=2029
Mariek, dank voor je reactie. Laten we het er op houden dat de relatie ervoor zorgt dat je de schijn tegen hebt. Daarbij straalt de zelfverklaarde suprematie van TWO wat negatief af op jullie. Het idee dat webwinkelen in één adem genoemd zou moeten worden met TWO stuit mij tegen de borst. Er zijn prachtige producten die het uitstekend doen zonder een keurmerk.
Dat gaan we dit jaar ook laten zien tijdens de strijd om de Beste Webwinkel Thuiswinkel Award. We komen elkaar daar vast en zeker tegen!
@Marieke,
Moet je me toch maar eens uitleggen waarom bijvoorbeeld de vergelijkende toets van vergelijk.nl over de keurmerken geen nieuws was, of waarom de accreditatie van Stichting Webshop Keurmerk niet voorbij gekomen is. Dat lijken me namelijk ook behoorlijk interessante onderwerpen.
@ Martin Kraal: wel ff goed lezen he: http://www.twinklemagazine.nl/nieuws.aspx?id=21098
Het staat me niet meer helder voor geest waarom we medio 2008 een bepaald bericht niet hebben opgenomen. Al Googelend kom ik er in ieder geval achter dat SWK niet heel wild is geweest met uitsturen van persberichten.
Ter verduidelijking: de redactiemailbox loopt dagelijks vol met z'n 200 persberichten. daarnaast zijn er nog de mails met vragen zoals jij ze stelt: waarom wordt mijn bericht niet opgenomen? We maken keuzes, en de ene keus is iets gelukkiger dan de andere. Maar je kunt niet blijven volhouden dat we nooit over andere keurmerken schrijven.