Twinkle | Digital Commerce

D-reizen: 'Conversie reiswinkels hoger door internet'

2017-11-08
19374
  • 1:40

Hoewel er misschien minder mensen binnenlopen in de winkels van D-reizen, wandelen die bezoekers vaker dan voorheen als koper het reisbureau uit. Dat is te danken aan internet, aldus e-commerce manager Frans van der Werff.

Na een zoektocht op de site van D-reizen komen veel vakantiegangers naar een van de ongeveer honderdtachtig vestigingen om nog iets na te vragen en vervolgens daadwerkelijk te boeken. De ‘conversie’ in de winkels ligt daardoor hoog, aldus Van der Werff.

Meer winkels
De winkels van D-reizen dragen volgens hem ook in niet geringe mate bij aan de marketing en het betrouwbaarheidsimago van de organisatie. ‘We hebben daar duizend tot twaalfhonderd experts zitten. We willen ons winkelbestand verder uitbreiden en zien daarbij ook toekomst in een kioskconcept.’ Begin dit jaar maakte D-reizen bekend meer reizen te zullen slijten via balies in supermarkten, na een geslaagde test in Noordwijk.

Internet centraal
Ondanks dit gegeven en hoewel D-reizen slechts ongeveer 20 procent van zijn omzet haalt uit het online-kanaal, heeft de reisorganisatie twee jaar geleden besloten internet centraal te stellen binnen de organisatie. Daarover sprak Van der Werff al uitgebreid in een Twinkle-interview van een klein jaar geleden.

Omzet toekennen
De nieuwe site van D-reizen ging afgelopen december live en trekt maandelijks ongeveer 1,2 miljoen bezoekers. De omzet die de site genereert, wordt deels toegekend aan de winkel in de buurt van de online-boekende vakantieganger. Van der Werff: ‘Dat maakt dat onze reisadviseurs over de site nadenken en klanten ernaar verwijzen.’

Key performance indicators
Het nieuwe D-reizen.nl is gebouwd op drie pijlers: zoeken & boeken, beoordeling & beleving en service & ervaring. Met de nieuwe strategie zijn ook de key performance indicators (kpi’s) voor e-commerce manager Van der Werff veranderd, vertelde hij gister: ‘Voorheen draaide het allemaal om bezoekers, conversie, boekingen en omzet. Tegenwoordig kijken we naar de gehele organisatie en sturen we op draagvlak en committment. We zien internet niet langer primair als boekingskanaal, maar meer als bron van informatie die de hele organisatie ondersteunt.’