Meer en meer sturen webwinkels hun klanten bij het doen van betalingen. Sommige laten verzendkosten vallen als er met iDeal wordt betaald. Anderen vragen om een toeslag, bijvoorbeeld bij creditcard-betalingen. American Express (Amex) vindt dat dit verboden moet worden. De Financiele Telegraaf kopte dan ook onlangs op zijn voorpagina: 'Amex tegen toeslag bij creditcard'.
De Tweede Kamer bereidt zich voor op een wijziging van de Wet op het financieel toezicht (Wft). Nu nog is het wettelijk vastgelegd dat een creditcard maatschappij (of bank) een webwinkel niet mag beletten om betaalmethodes te belonen met korting of te bestraffen met een toeslag.
Volgens Amex biedt de nieuwe richtlijn betaaldiensten ruimte om dit soort toeslagen te verbieden. Niets is echter minder waar. De richtlijn betaaldiensten geeft helemaal geen ruimte om toeslagen voorcreditcards te verbieden. Wel kunnen landen er voor kiezen toeslagen voor debet-kaarten te verbieden. Van deze specifieke landenoptie zal Nederland echter geen gebruik maken, is de verwachting.
Het is zogezegd niet zo slim van Amex om voor het publieke kanaal te kiezen om haar lobby kracht bij te zetten. In plaats van de positie van creditcard-betalingen in online-betalingen te versterken, doet het bedrijf met deze lobbyactiviteiten juist afbreuk aan die positie.
Amex, die zelf de hoogste commissie van alle cc-maatschappijen vraagt...
Het Platform Detailhandel Nederland zeg dat betalen met een cc gemiddeld 50x duurder is dan een pinbetaling. Ik weet niet precies hoe die verhouding ligt met bv iDeal, maar het klinkt me wat buitenproportioneel in de oren. Offline worden de kosten voor een cc-betaling indirect op de consument verhaald. Online zijn het 'bijkomende kosten'. Zo mocht ik voor de aanschaf van vliegtickets 2 x 7,50 cc-kosten betalen: 1 x voor eBookers en 1x voor Transavia.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/3734391/__American_Express_niet_meer_welkom_in_hotels__.html
Naar mijn weten betaal je als webwinkel een percentage van c.a. 3% van het orderbedrag. Best prijzig dus.
De laatste keer dat ik de tarieven van credit card-maatschappijen bekeek lag dat tussen de 2,9 en 4% van de omzet + EUR 0,30. Bij lage marges is het heel moeilijk om geen toeslag te vragen aan een klant. Zeker als er veel goedkopere alternatieven zijn als iDeal.
Heeft iemand een tip hoe je buitenlandse klanten laat betalen? Uit de VS bijvoorbeeld? Dan heb je al gauw alleen maar dure betaalmethoden.
Wij geven onze klanten ook de optie om via PayPal met hun creditcard te betalen. Het gaat snel en veilig. Je betaalt 4% van het orderbedrag. Daarentegen heb je direct de beschikking over het bedrag en ben je geen extra kosten kwijt aan een betaalprovider/kassa die zich zonder schroom honderden euros per maand vragen plus ze houden je betalingen een maand vast. Bij ons is een duidelijke toename van de omzet te bemerken sinds men ook met creditcard kan betalen. Buitenlandse klanten kunnen ook met bankoverschrijving betalen (binnen EU is dit gratis voor particulieren).
Zolang die creditcard maatschappijen hun klanten opzadelen met jaarlijkse kosten, en de leveranciers met hoge toeslagen, moeten ze verwachten dat de eersten zich steeds vaker afvragen wat ze wel niet voor dat geld doen, en de laatsten zich realiseren dat het via een andere weg (IDEAL dus) goedkoper kan. Dan is het toch logisch dat je klanten die, om welke reden dan ook, via creditcard willen betalen, daarvoor die extra kosten gewoon in rekening brengt. Dat gebeurt toch met zoveel dingen?
Wij brengen klanten geen kosten in rekening. Maar wij vragen ons wel af of wij dit wel gaan doen bij retourzendingen. Je blijft als winkelier toch met kosten zitten waar je dan ook niet eens een verkoop uit hebt gehaald!
Het bijbetalen bij PIN, creditcard of wat voor betaling dan ook is een drempel voor het doen van online verkopen. Ikzelf heb het ook nooit begrepen: Je klant vragen te betalen om te mogen betalen.
Het aanbieden van korting bij het gebruik van een bepaalde methode (iDeal bijvoorbeeld) geeft een veel positievere stimulans: "Extra korting" voor de klant. Je kunt dit zelfs in je grafische uitingen op de site als verkoop argument op iedere pagina terug laten komen. "3% EXTRA korting voor iDeal gebruikers!"
Dit is wat mij betreft de way-to-go voor online winkeliers.
Peter van der Laan Mangomarketing
Peter, het vermelden van je website zonder dat dat een relatie heeft met het onderwerp lijkt mij een commerciële bijdrage en zoals je kunt lezen zijn deze niet toegestaan. In elk geval stoor ik me er aan.
Het valt me op hoeveel mensen het vreemd vinden dat je onnodige extra kosten gewoon doorbelast, als de klant dat nu eenmaal wil. Ik heb net een vlucht geboekt voor â�¬ 750, maar moest, met alle toeslagen netjes op een rijtje gezet, uiteindelijk â�¬ 950 betalen. Toch niemand die daar nog over valt? Dat Jurgen zich stoort aan een "commerciële bijdrage" op een website als Twinkle verbijstert me, eerlijk gezegd. Twinkle is toch het blad voor mensen die via welke vorm van e-marketing ook, daarmee geld willen verdienen?
Niemand die daar over valt? 200 euro meer betalen dan staat aangegeven? Ik zou nooit meer bij die site boeken.
Twinkle is géén blad voor mensen die via welke vorm van e-marketing dan ook geld willen verdienen. Twinkle is een vakblad voor webwinkeliers. Webwinkeliers kunnen door middel van verschillende vormen van e-marketing geld verdienen. Dat is iets heel anders.
Beste Marieke, Iedereen rekent die toeslagen en verzekeringen allemaal rechtstreeks door want anders zou niemand weten wie van die maatschappijen nu werkelijk de goedkoopste was. En, inderdaad, dat gebeurt al sinds er luchtvaartmaatschappijen zijn. Het valt me op hoeveel webmarketeers denken in een compleet geïsoleerde wereld zitten. Webmarketing is toch echt gewoon een manier van handeldrijven, zoals dat al duizenden jaren gebeurt. Ik wilde alleen maar even aangeven dat je in commercieel milieu niemand kunt kwalijk nemen dat hij of zij het eigen bedrijf gaat aanprijzen. Dat gebeurt altijd en overal (vaak noemen we eufemistisch 'netwerken') dus ook in webland. Als het doorslaat grijpt de webmaster wel in (denk ik zo).
Over die "verborgen kosten" zijn al veel mensen gevallen.
Er is zelfs een wet gekomen die bij vliegtickets verplicht alle bijkomende kosten te verwerken in een totaalprijs. Zie: http://www.nuzakelijk.nl/20080709/algemeen/europa-dwingt-tot-vermelden-totaalprijs-vliegticket Helaas zijn zaken als servicekosten en dossierkosten hierbij niet meegenomen. Sommige sites presteren het om 70 euro dossierkosten en 30 euro servicekosten in rekening te brengen, en dat voor een geautomatiseerd proces...
On topic: Kosten voor het aanbieden van extra systemen die het voor de ondernemer makkelijk maken geld te verdienen dienen, mijns inziens, te worden verrekend in de kostprijs. Zwart/wit gezegd: De kosten van de web-hosting wordt toch ook niet achteraf bij de rekening van de klant opgeteld?
@Jurgen: Het was niet mijn intentie, gelukkig heeft degene die de pagina modereert een passende wijziging aangebracht.
@Reinder: Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht juist dat je bedoelde dat je het normaal vond dat allerlei bijkomende kosten pas achteraf kenbaar worden gemaakt. Dat we uiteindelijk meer betalen voor alle toeslagen dan voor het ticket zijn we inderdaad wel gewoon gaan vinden (we hebben dan ook weinig keus).