De postbus moet en kan nog veel groener! En de hele keten, van enveloppen tot drukwerk en van adverteerder tot postbezorger moet daarin zijn verantwoordelijkheid nemen.
Onze voorzitter Ed Nijpels pleitte afgelopen woensdag tijdens deNationale Postconferentiein Rotterdam voor het verder vergroenen van de postbus. Hijriep aanwezigen op initiatieven te nemen die moeten leiden naar een duurzame postbus.
Overigens gebeurt er al veel in de markt zelf. Het merendeel van ongeadresseerd drukwerk wordt op gerecycled papier gedrukt. Adverteerders zijn zich wel degelijk bewust van milieu-aspecten van geadresseerde en ongeadresseerde commercile mailings, maar het kan natuurlijk nog veel beter. Om het nog beter te doen, is het een goede zaak de gehele postketen in eennieuw initiatief te betrekken. Voor Thuiswinkel.org is duurzaamheid een van de kernwaarden voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Tevens sprak Nijpels adverteerders en listbrokers aan om het nieuwe Postfilter te omarmen als opvolger van het Infofilter, dat per 1 oktober wordt opgesplitst in het Bel-me-niet Register (wettelijk) en het Postfilter (zelfregulering). Ook pleitte Nijpels voor het openstellen van de Gemeentelijk Basis Administratie (GBA), om het binnen het Postfilter beheerde Nationale Overledenen Bestand te completeren. Dit bestand moet er voor zorgen dat nabestaanden van overledenen geen commercile, geadresseerde post ontvangen. Dat laatste zal wel niet zo eenvoudig zijn als het lijkt, maar dat zien we wel vaker gebeuren inpolitiek Den Haag.
Ik weet wel een goede manier: voortaan al die reclame digitaal versturen. bespaart een heleboel papier.
Oneee..... dat wordt/is nu juist allemaal verboden in de anti spam wet.
Misschien een dienst verzinnen waarbij iedereen op basis van b.v. zijn/haar sofienummer een reclame e-mail box krijgt waarin winkels en andere bedrijven (na een voorselectie door het beherende bedrijf) de burgers hun reclame kunnen sturen. En bedrijven met een website kunnen direct via die digitale reclame laten bestellen enz..
Kunnen mensen zelf ook weer makkelijk aangeven welke reclame ze wel of niet willen.
Is echter hulp van de overheid bij nodig om te zorgen dat mensen allemaal zo een digitaal adres krijgen.