Microblog Twitter, dat gebruikers in staat stelt anderen continu van hun dagelijkse beslommeringen op de hoogte te houden, mag zich verheugen in toenemende belangstelling. Hoewel de dienst vooralsnog meer besproken dan gebruikt wordt, verdienen computerfabrikant Dell en vliegtuigmaatschappij Jet Blue al aan Twitter. Webwinkeliers doen er goed aan de ontwikkelingen rond Twitter scherp in de gaten te houden.
Dat stelt de Amerikaanse blogger David Miller in een artikel met de kop Why Twitter Should Matter to E-commerce Shops, dat is te lezen op Ecommerce-guide.com.
Dell Home Outlet Store
Miller legt uit hoe het Rode Kruis Twitter gebruikt als middel om te informeren en hoe Dell Twitter heeft omarmd om te communiceren met klanten. Op Dell.com staan inmiddels al tientallen verschillende Twitter-groepen geregistreerd. De Dell Outlet op Twitter bijvoorbeeld telt ruim drieduizend followers, mensen die specifieke 'tweets' van Dell in de gaten houden.
Sale alerts
Dell gebruikt Twitter dus onder andere als middel om aanbiedingen te communiceren. Deze sale alerts hebben naar schatting van de computerfabrikant inmiddels ongeveer een miljoen dollar aan inkomsten opgeleverd. Bob Pearson, hoofd communicatie en conversatie bij het bedrijf: 'Een miljoen dollar is nog niet enorm veel geld, maar we merken dat een toenemend aantal mensen zich registreert voor de feeds.'
Marktonderzoek
Twitter kan ook dienen als een goedkope en snelle methode voor marktonderzoek. Zo zegt discount airline Jet Blue vluchten toe te voegen aan het vliegschema als het merkt dat Twitteraars en masse klagen over de slechte bereikbaarheid van een evenement of festival. Ook gebruikt Jet Blue de dienst om volgers real-time aanbiedingen te doen.
Leuk artikel! Ik twitter zelf ook (twitter.com/patjem) en ben de mogelijkheden voor mijn klanten ook aan het bekijken!