Op Nu.nl staat een column van Arjan Dasselaar waarin hij haarfijn uitlegt wat de nadelen zijn van een webwinkel. Bewijsmateriaal: Ikea.
Hij schrijft:
En:
Dat Ikea geld verdient, lijkt me duidelijk. Maar zouden ze niet nog meer geld kunnen verdienen als ze een webinkel hadden? Volgens Dasselaar heeft Ikea over dit 'web-analfabetisme' goed nagedacht. Ik vraag me af of dat werkelijk zo is. Hij schrijft namelijk ook dat hij al drie keer een catalogus heeft aangevraagd via de site en die nooit heeft ontvangen. Dat lijkt me meer onkunde. Daarbij: in landen als Frankrijk, Engeland en Duitsland heeft Ikea wel webwinkels. Zelfs in België!
Nou, webwinkel in Belgie .. Het is een site waar je kunt checken of het artikel in een bepaalde locatie op voorraad is. Wat overigens erg handig is! Dit lijkt mij overigens een erg goed voorbeeld voor menige stenen winkelier om meer te beginnen: niet meteen een shop, eerst maar eens een service-site. Stap voor stap.
Die voorraadinformatie geeft Ikea.nl trouwens ook.
Ook nog aardig trouwens dat hij schrijft: 'Heb je eenmaal een site, dan wordt het erg eenvoudig voor een vergelijkingssite om je prijzen te vergelijken met die van concurrenten.' Alsof dat vanzelf gaat. Je moet er toch echt voor betalen om opgenomen te worden bij een vergelijkingssite. Feit is wel dat je je het haast niet meer kunt veroorloven om dat niet te doen.
Arjan doet in zijn column net alsof Ikea 'daarom' geen webshop heeft. Beetje magere argumentatie. Heb het idee dat dat webshopgedoe er een beetje met de haren is bijgesleept, gaat gewoon over de vraag waarom mensen graag naar ikea gaan.
simple; Ikea is de enige die haar eigen produkten verkoopt, dus geen prijs transparantie nodig, kan dus geoon online gaan en online verkopen zonder marge verlies, echter als men online verkoopt moeten prijzen werelwijd zelfde zijn binnen ikea concern en dat kan lastig zijn
Voordelen: Ik werk 's nachts, Geen openingstijden. Geen huur van winkelpand. Geen winkelbeveiliging, Geen kassasysteem,. Wel een eenvoudige loods, Wel thuis werken. Nooit koopavond en zondagopenstelling. Wel 24 uur open. Geen diefstal, Geen vlekken door snottebellen van kinderen.Geen vernielingen aan de kleding door de dames die menen wel te passen n een te klein shirtje of rokje. Geen personeel en toch kunnen inkopen, fotograferen, inpakken, naar het strand. Contacten met klanten over de gehele wereld. Groei hoeft niet samen met een nieuw winkelpand in een ander deel van het land. Bij mij is er nooit een file vanwege de kooplustige klanten. Iedereen kan de winkel in.
De stelling dat Ikea internet mijdt is natuurlijk onzin. Ikea is juist erg innovatief op dit gebied met applicaties als de 3-D roomplanners en online inzicht in winkelvoorraden. De meeste retailers zijn nog niet zover.
Prijzen vergelijken voor Ikea producten lijkt me overigens ook niet voordehandliggend..
De stelling dat Ikea internet mijdt is natuurlijk onzin. Ikea is juist erg innovatief op dit gebied met applicaties als de 3-D roomplanners en online inzicht in winkelvoorraden. De meeste retailers zijn nog niet zover.
Prijzen vergelijken voor Ikea producten lijkt me overigens ook niet voordehandliggend..
En wat te denken van al die teruggestuurde bankstellen en kasten ? Over files gesproken !