Het Chinese platform Temu opende begin dit jaar zijn marktplaats voor Nederlandse verkopers. Het bedrijf hoopt zo meer lokale merken aan te trekken en de levertijden te verkorten. Hoe interessant is deze marktplaats voor Nederlandse verkopers?
Temu is in Nederland binnen heel korte tijd uitgegroeid tot een e-commercegigant. Het Chinese koopjesplatform, dat in 2023 de Nederlandse markt betrad, was begin 2024 zelfs de meest gedownloade iPhone-app in ons land. Met extreem lage prijzen en een eindeloze stroom aan producten, rechtstreeks uit de fabrieken in China, weet het platform miljoenen Nederlandse consumenten te bereiken.
De focus op lokale verkopers markeert een belangrijke koerswijziging voor Temu. Het platform stapt deels af van het directe verzendmodel vanuit China en zet in op leveringen vanuit lokale warehouses. Deze transitie wordt ingezet om importheffingen te vermijden en sneller te kunnen leveren. In de Verenigde Staten is deze transitie al in volle gang en de resultaten zijn opvallend. Volgens data van Marketplace Pulse komt inmiddels 20 procent van Temu’s Amerikaanse omzet uit leveringen vanuit lokale warehouses. Het platform verwacht dat dit binnen zes maanden oploopt naar 50 procent. Disclaimer hierbij: veel van deze ‘lokale’ verkopers zijn in werkelijkheid Chinese bedrijven die zich in Amerika hebben geregistreerd. Volgens ModernRetail vertegenwoordigen lokale verkopers nog geen procent van de circa 300.000 aangesloten verkopers op het platform.
Lokaal ecosysteem
Temu hoopt verkopers te verleiden om het platform te proberen door vooralsnog geen fees te rekenen en door in te zetten op gemak: binnen 10 minuten is het online aanmeldformulier ingevuld en binnen een werkdag kun je beginnen met verkopen. Maar het is nog de vraag of Temu dezelfde aantrekkingskracht krijgt op Nederlandse retailers. Waar Temu momenteel tegenaan loopt, is dat ze het lokale ecosysteem nodig hebben om verkopers aan boord te krijgen. ‘In Europa zijn dat marketplace integrators’, vertelt Mitchell Dröge van ChannelEngine. ‘Dus wij zijn ook in gesprek met hen, om te kijken of we een koppeling kunnen bouwen tussen onze systemen.’
Die technische koppeling ontbreekt nog, wat een vliegende start in de weg staat. Maar er is meer aan de hand. Nederlandse verkopers lijken überhaupt terughoudend. Neem SuperNinja, verkoper van ongediertebestrijdingsmiddelen en winnaar van de Amazon Marketplace Seller Award tijdens de Shopping Awards van 2023. Het bedrijf wordt actief benaderd door Temu, vertelt Alex Beeckx. Hij spreekt van een ‘agressieve benadering’.
Of ze geïnteresseerd zijn? ‘We hebben hierover intern gesproken en gekeken of het operationeel en vanuit ons merk een goede match is. Het antwoord was eigenlijk twee keer “nee”. Het idee van Temu is om producten zo goedkoop mogelijk aan te bieden, verklaart Beeckx. ‘Wij zijn daarentegen een premium merk. We staan voor kwaliteit, ecologisch verantwoorde producten en duurzaamheid. We zien geen van die waarden terug bij Temu. Hetzelfde geldt trouwens voor AliExpress; daar kunnen we al veel langer op verkopen, maar dat doen we ook niet.’
Een soortgelijke reactie ontvangen we van Laurens Ultee van Etrias, dat op diverse marktplaatsen actief is. De positionering van Temu is geen match, aldus Ultee. ‘Ik verwacht dat hier een totaal andere doelgroep actief is die, in ieder geval op dat moment, een andere prijs-kwaliteit zoekt dan wat wij bieden. Uiteraard kan het een voordeel zijn dat ze een enorm bereik hebben, maar voor ons is dit dus totaal niet interessant.’
Een andere Nederlandse verkoper die veel op marketplaces handelt, maar niet met naam in dit artikel genoemd wil worden, is kort in zijn reactie. ‘Ik wil ons eigen merk niet op Temu hebben en ik denk de merken die we inkopen ook niet.’ De reden is hier een zekere mate van achterdocht: ‘Als Temu zelf nog geen goedkope variant van ons product heeft, gaan ze die dan zeker maken.’
Voor een verkoper als SuperNinja is er bovendien het al door ChannelEngine genoemde operationele probleem: ‘Ons softwarepakket dat zorgt voor orderverwerking en koppelingen met marketplaces, ondersteunt Temu momenteel niet’, vertelt Beeckx. ‘Temu is een heel nieuw platform en ik denk niet dat er veel partijen zijn die nu al koppelingen hebben. Wij zijn een kleine onderneming met weinig mensen in dienst. Als we een nieuwe marketplace aansluiten, hebben we automatisering nodig. Zonder goede koppeling met ons systeem zouden we alle orders manueel moeten verwerken, en dat is voor ons gewoon geen optie. Daarbij speelt ook mee dat wij een lage gemiddelde orderwaarde hebben.’
Potentieel crossborder platform
Hoewel Temu hard zijn best doet om lokale verkopers aan te sluiten, is het op dit moment dus nog niet erg aantrekkelijk. Los van het feit dat een koppeling met het gangbare ecosysteem ontbreekt, is er ook weinig match op het gebied van prijs en merk. Dröge van ChannelEngine merkt dat er onder zijn klanten wel ‘wat’ interesse is naar Temu. ‘We zien dat er langzaamaan wat vragen komen vanuit onze partners. Al zijn de vragen ook niet super concreet. Ze komen het tegen als potentieel crossborder platform en vragen dan aan ons of we daar een koppeling mee hebben. Vooral om het in de gaten te houden.’
De interesse komt met name van partijen uit het zuiden van Europa, uit Spanje, Italië en een klein beetje in Duitsland. Een verklaring ziet Dröge in het feit dat verkopers in die landen meer gewend zijn aan platformverkoop, en ook specifiek op platformen uit China. ‘Op AliExpress zijn verkopers in die landen ook al actiever. In Nederland is het AliExpress ook niet echt gelukt om lokale verkopers aan te sluiten, maar in Spanje hebben ze die wel aan boord weten te krijgen. In die landen zijn verkopers veel meer aan dat model gewend.’
Of Temu de Nederlandse verkopers net zo gemakkelijk aan zich zal binden als de Nederlandse consument, valt dus nog te bezien. ‘Verkopers moeten inschatten of er op Temu voor hen een relevante markt is om aan te verkopen’, stelt Dröge terecht. Voor wie is Temu wel interessant om te verkopen? Op het moment is dat nog niet zozeer voor de ‘gewone’ productverkoop, meent Dröge. ‘Temu zelf komt met het advies om end-of-stock producten aan te bieden. Daar zetten ze in deze fase op in, tot ze de transitie hebben kunnen maken naar local-to-local marktplaats.’
Reactie van Temu
In reactie op vragen van Twinkle over de uitdagingen die Nederlandse verkopers ervaren, benadrukt Temu dat het werkt aan betere integratie met lokale e-commercesoftware. ‘We werken actief samen met partners uit de branche, waaronder software-integrators en andere leveranciers van technologische oplossingen, om het onboarding-traject voor verkopers zo soepel mogelijk te laten verlopen’, laat een woordvoerder weten. ChannelDock en Linnworks zijn volgens de woordvoerder al aangesloten als partners.
Het platform ziet grote kansen voor Nederlandse verkopers. ‘We verwachten dat onze local-to-local strategie 80 procent van onze Europese omzet zal genereren’, stelt Temu. Het bedrijf benadrukt dat verkopers via het platform niet alleen Nederlandse consumenten kunnen bereiken, maar ook kunnen uitbreiden naar andere Europese markten.
Waar een partij als AliExpress in Nederland weinig verkopers aan zich wist te binden, denkt Temu wel te kunnen slagen. Het platform zegt zich te onderscheiden door zijn ‘nieuwe en innovatieve direct-from-factory model’. ‘Deze aanpak heeft veel weerklank gevonden bij consumenten, die Temu herkennen als een platform waar ze consistent waar voor hun geld kunnen vinden’, aldus de woordvoerder. Het bedrijf zegt zich te richten op ‘het elimineren van inefficiënties in de traditionele toeleveringsketen’ en wil verkopers ondersteunen met ‘uitgebreide onboarding en operationele assistentie.’ ‘Wij geloven dat deze aanpak lokale bedrijven zal helpen groeien en tegelijkertijd consumenten meer en betere keuzes zal bieden voor kwaliteitsgoederen tegen betaalbare prijzen.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wel of niet verkopen op Temu?