Directeur Jochanan Bax is ontslagen bij Bax Music, de webshop die hij samen met zijn broer oprichtte. Bax is door de andere aandeelhouders aan de kant gezet, en wil dat besluit nu aanvechten.
Ton Louwers, interim-cfo bevestigt aan de PZC dat Bax deze week is ontslagen. Als reden wordt gegeven ‘een verschil van inzicht op aandeelhoudersniveau’. ‘De andere drie aandeelhouders in het bedrijf zijn een andere mening toegedaan over de te volgen stappen en de volgende fase. Volgens hen is het tijd voor een aantal veranderingen. Er zit nog veel groeipotentieel in Bax Music, maar zij vinden dat het op een andere manier moet dan dat Jochanan voor ogen heeft’, aldus Louwers.
Hoe nu verder?
Jochanan Bax is samen met zijn broer Nathanael, Hans van Deursen en Rabo Participaties aandeelhouders in Bax Music. Louwers werd eerder door de drie andere aandeelhouders tijdelijk als financieel bestuurders aangesteld. Voor het ontslag van Bax, afgelopen maandag, werd hij al geschorst. Bax trok zich begin december al voorlopig terug. Erwin van Cooth is aangesteld als statutair bestuurder en interim-ceo.
'Ontslagbesluit is onzorgvuldig en onredelijk'
Wat de exacte reden voor het ontslag van Bax is blijft onduidelijk. De betrokkenen willen daar ook niet verder over uitweiden. Jochanan Bax zelf is het niet eens met het ontslag, en twijfelt openbaar over de motieven van de aandeelhouders. ‘Mijn ontslag als bestuurder van Bax is naar mijn mening niet in het belang van de onderneming en haar stakeholders en ik geloof dat het ontslagbesluit onzorgvuldig en onredelijk is’, zo zegt hij in een reactie aan de krant. ‘Ik ben het daar dus niet mee eens en heb bedenkingen bij de werkelijk daaraan ten grondslag liggende motieven van de aandeelhouders, onder aanvoering van Rabo Participaties. Ik beraad mij in dit verband dan ook op stappen om die gang van zaken aan de orde te stellen.’
De andere aandeelhouders willen het bedrijf verkopen en Jochanan absoluut niet. Hij wil blijven investeren in de groei van het bedrijf. Hij heeft een mooi bedrijf neergezet met 150 miljoen omzet. Veel van de medewerkers staan achter hem. Zonde hoe het nu gaat.
Je reactie op Melle:
Weet je het zeker Melle? Socialmedia staat vol met negatieve ervaringen over de bedrijfsvoering van baxmusic. En een mooi bedrijf is het ook niet, het is een zeer giftig bedrijf: jij moet haast een vriendje zijn van jochanan want hoe kan je anders aan die 'inside informatie' komen; is trouwens strafbaar om openbaar te delen he? Dus nu kan jochanan het helemaal schudden, mede dankzij jou!!!
Je reactie op Oepsiewoepsie:
Ik ben geen vriendje van Jochanan, maar ik werk al vele jaren met veel plezier voor Bax en dit is wat er in de wandelgangen rond gaat.
Je reactie op Melle:
*verwijderd*
Je reactie op Oepsiewoopsie:
Dan heb je niet goed opgelet bij de Q
Je reactie op Ook werkzaam bij bax:
Welnee. Wat een onzin. Stop met het verspreiden van leugen alsjeblieft. De aandeelhouders willen het bedrijf helemaal niet verkopen - sterker nog: men heeft er het volste vertrouwen in dat de organisatie nu sneller zal groeien dan ooit! En veel van de medewerkers staan achter hem? Nou, wat ik hier al beneden aangaf, iedereen is opgelucht dat hij weg is. Ik denk dat dit voldoende aangeeft.
Je reactie op Andy:
Actually Melle, I currently work at Bax and I hate it. There's a reason Bax rhymes with "sucks". Jochanan deserves it, big time. Glad to see him gone. xx
Je reactie op I actually work at Bax:
Waarom wordt de telefoon niet opgenomen?
Je reactie op Frederica:
Beste bestuurders en besluitmakers, maak een mooi Nederlands bedrijf nou niet kapot. Als klant beoordeel ik Bax Music op aanbod, uitstraling, klantvriendelijkheid en op enthousiaste ondernemers met visie. Over de omzet per vierkante meter kan ik niets zeggen, maar beste mensen wees trots op dit pareltje in ons land! En...soms komen ondernemersdromen echt uit.....
Je reactie op Wouter Schellevis:
Ik denk dat je maar wat raak moppelt, als je daar een paar keer wat gekocht hebt en te maken kreeg met terugsturen, aftersales oid had je dit niet gezegd. Bax is een waardeloos bedrijf en hebben maling aan hun klanten.
Je reactie op Peter:
Pareltje??? Oplichters! Sturen 2de hamdse spullen blijkt en geven mij de schuld. Heb nu geen karaoke set en geld wordt nirt retour gezonden omdat ik een 2de hands machone retour hestuurd zou hebben ipv de nieuwe terwijl dit onze 1e bestelling was die ze zelf geleverd hebben.
Je reactie op Kemmr:
Inderdaad, het zijn oplichters! Ik wacht intussen al meer dan 3 weken op mijn terugbetaling van een retourzending. Klantenservice lijkt nergens op. Ze verzinnen keer op keer smoesjes. Ik schakel zometeen de economische inspectie in.
Je reactie op Kelly Cools:
Kelly stuurt de 'economische inspectie' erop af...Als een bedrijf failliet gaat, ben je je geld kwijt. En dat maakt het bedrijf geen oplichters. Zo werkt een faillissement. Ik denk dat de curator wel met Kelly Cools rond de tafel gaat om haar retour :)
Je reactie op Dirk Verhulst:
Eindelijk gerechtigheid. Ik ben eerder bij Bax werkzaam geweest, aangesteld door Jochanan zelf. En na 1,5 jaar ben ik door dezelfde J voor mij onverwacht op een erg onprettige manier ontslagen.
Dus voor mij is het vandaag een fantastische dag!!
Je reactie op Henrie:
Ik werk bij Bax Music en ik kan beamen dat werkelijk iedereen het een zegen vindt dat JB weg is. Er heerste een enorme angstcultuur en bij iedereen is er een enorme opluchting. Wat JB uit in de pers is onzin. Hij is geschorst in eerste instantie, omdat bleek dat tijdens het onderzoek dat werd geïnitieerd vanuit de aandeelhouders, er een enorm wanbeleid plaats heeft gevonden. Wij als werknemers kunnen dit absoluut beamen. De man nam ook van niemand wat aan, omdat hij het altijd beter wist... Dus dat hij zich heeft teruggetrokken, is onzin. Hij is geschorst en later bleek dat men niet anders kon dan hem uit zijn functie te ontheffen, omdat het bedrijf eronder ging lijden. Er is enorm gesjoemeld en hij heeft vooral erg goed voor zichzelf gezorgd. Dát is het verhaal. Dus geloof die bs-verhalen niet die in de pers te vinden zijn momenteel. Dat verhaal is vooral afkomstig van JB zelf namelijk, evenals de zogenaamd positieve berichtgevingen op deze persberichten (Melle).
Je reactie op Andy:
in de loop der jaren af en toe wel eens wat gekocht bij Bax shop,altijd wel goed gegaan op 1 keertje na hadden ze een mondharmonica naar een oud adres gestuurd(terwijl ik al een bestelling had ontvangen op het nieuwe adres)de winkel in Amsterdam wild wel een nieuwe sturen naar het nieuwe adres maar Goes zei nee.dus geld kwijt en ook geen blues mondharmonica met een knopje,want die waren ondertussen overal uit verkocht ben wel een hele tijd boos op ze geweest
Je reactie op Claudi Verhoeven:
Ja en, is het een ander zijn fout dat het verkeerd is gegaan. Zijn jullie nou zo achterlijk ofzo. Jij hoort zelf te kijken als je gegevens nog correct zijn.
Je reactie op tinus:
Ik kocht er op 22 januari iets en heb alles geannuleerd. Wacht nu al bijna 5 weken op terug gave geld. Als je belt nemen zij niet op. Weet niet of ik ooit mijn geld 85 terug krijgt.
Je reactie op Mario:
Onlangs iets besteld, netjes bezorgd dus daar valt niks op aan te merken. Wat mij wel heel erg in het oog is gesprongen op hun site is dat van zeer veel producten de "levertijd onbekend" is terwijl er normaliter bij de meeste van deze producten wel een levertijd staat aangegeven. Daar moet iets meer spelen lijkt mij, dat mogelijk sommige leveranciers geen vertrouwen meer hebben in Bax? Misschien speculatief, maar het viel me gewoon op.
Je reactie op peter:
Ik heb online hier en daar ookal negatieve reacties gezien van medewerkers van leveranciers of muziek instrumenten makers omtrand bax; dat ze vrij onmogelijk zijn om mee te werken en in de wandelgangen gaan ook veel geruchten dat veel grote leveranciers ermee stoppen omdat ze echt geen zin meer hebben in dat achterlijke gezeur van Bax.... En er staat inderdaad vaakgenoeg op de site een levertijd van meer dan 12 weken, maar niemand gaat toch 12 weken wachten en betalen terwijl het internet vol staat met reacties van mensen die nooit wat hebben gekregen? Dan ben je wel heel naief.....
Je reactie op peter pepper:
Naar welke instantie wordt dit gestuurd ? Uit handen gegeven ? Is het niet een beetje raar dat niet verteld wordt ?
Je reactie op Pieter:
BAX MOET BLIJVEN
Je reactie op John prins:
Het moest er een keer van komen. Trots en geld heeft ze om zeep geholpen. Nooit es een keer een leuke aanbieding. Totaal geen medelijden mee.
Je reactie op Rene Westermolen:
Onlangs een artikel aangekocht wat ongelofelijk scherp geprijsd stond, zelfs in die mate dat ik dacht dat het een valse website was en ik dus alles wel 3 maal heb gechecked. Uiteindelijk toch besteld èn ontvangen tot mijn grote verbazing maar wist dat er iets niet klopte, waarschijnlijk moest hun slapende voorraad eruit om cash te hebben. Dit kan twee richtingen uit, ofwel herstellen ze het vertrouwen naar hun klanten toe of worden de klanten argwanig en gaan ze bestellen bij Thomann die meestal net iets goedkoper is. Het worden spannende tijden voor Bax.
Je reactie op Frikandel Special:
Baxshop heeft uitstel van betaling aangevraagd. Winkels blijven gesloten en webshop is uit de lucht gehaald (bestellen is niet meer mogelijk)
Je reactie op Erik Van lieshout:
Door de jaren heen regelmatig besteld bij BAX. Nooit een probleem gehad, zelfs niet als een artikel een probleem had. Hoe de werksfeer binnen BAX was, daar kan ik vanzelfsprekend niet over oordelen. Een keer heeft een medewerkster mij een toezegging gedaan (over een defect artikel) maar toen ik daar later naar verwees bleek de medewerkster (die getuige uitlatingen die ik telefonisch van haar hoorde goed in haar vakgebied thuis was) al niet meer bij BAX te werken. Nou ja, als alles fout gaat hebben we altijd Thomann nog... :-)
Je reactie op Ruud van Steenis:
Het hele verhaal van de succesvolle broertjes Bax doet me erg denken aan de jongens van Stella Fietsen. Ondernemende types die in recordtijd een succesvolle business weten op te bouwen met miljoenen aan omzet en internationale omvang. Om te groeien trekken ze investeerders aan, waardoor het nog jonge bedrijf nog sneller groot wordt. Interne bedrijfsprocessen zijn ondertussen niet goed ingericht, waardoor de service en betrouwbaarheid gaan wankelen. Bedrijf is vervolgens zo druk met het rechtbreien van alle missers, dat daar een groot deel van de tijd aan opgaat.
Je reactie op Timo: