Hoewel de verkoop van reizen via het internet zal blijven groeien, neemt het aantal Amerikaanse reizigers dat via het internet boekt de komende jaren af. Die opvallende conclusie trekt eMarketer uit onderzoek.
Volgens eMarketer zal de groei van online sales in de reisbranche de komende jaren gemiddeld 11,6 procent per jaar bedragen, om in 2012 uit te komen op een totaal van 162 miljard dollar. Daar staat tegenover dat het aantal mensen dat zijn reis online boekt, zal afnemen.
Volgens eMarketer's Jeff Grau, auteur van het recente rapport US Online Travel: Planning and Booking, heeft een en ander te maken met frustraties van reizigers over het handelen van online reisbureaus. Hierdoor zou een herwaardering ontstaan voor de expertise en persoonlijke aandacht van traditionele reisbureaus. 'Nog niet zo lang geleden werden die afgeschilderd als hopeloos achterhaald, maar dat heeft hen er wellicht toe gedwongen kennis en service centraal te stellen. Daar plukken ze nu de vruchten van.'
Grau signaleert de opkomst van een nieuwe categorie online spelers die zich richt op de reisbranche. Frappant genoeg verwijzen die vaak naar traditionele reisbureaus waar een boeking kan worden gedaan. 'Sites als Zicasso.com en Tripology.com helpen reizigers naar exotische bestemmingen een bureau te vinden dat invulling kan geven aan hun specifieke wensen.'
11,6 wat per jaar?
% ook wel procent geheten