Door de opkomst van internetmarktplaatsen voor werk, en door de invloed van het boek ‘The 4 Hour Workweek’ van Tim Ferriss, hebben veel webwinkeliers grote delen van hun takenpakket uitbesteed.
In ‘The 4 Hour Workweek’ legt de Amerikaanse ondernemer Ferriss uit hoe hij zijn werk zodanig inrichtte dat hij slechts vier uur per week kwijt was met werk. In deze vier uur verdiende hij genoeg om te doen wat hij wilde. Dit bereikte hij door slim te werken, maar vooral door veel uit te besteden. Dankzij het internet kun je inderdaad veel taken uitbesteden, en met name in landen als India en Vietnam zijn veel vaardige krachten te vinden die voor weinig geld willen werken. Op een dergelijke manier kun je meer werk verrichten in minder tijd en dit levert veel vrijheid op om de dingen te doen die je echt wilt. Je kunt naar het strand of werken aan iets waar je écht gepassioneerd over bent, zoals het schrijven van een boek.
Toen SEO nog simpel was
Maar de hoogtijdagen van de vierurige werkweek voor webshopeigenaren zijn over. The 4-Hour Workweek is geschreven in een tijd dat SEO nog relatief eenvoudig was. Je plempte wat teksten op je website waarin je zoekwoorden geregeld genoemd werden en je ruilde (of kocht) wat backlinks. Je webshop kwam hoog in de zoekmachines terecht en de klanten kwamen wel. Deze tijd is nu voorgoed voorbij en écht goede content is steeds belangrijker geworden. De gedachte is dat goede content relevant is voor mensen, en dat daar dan ook veel naar gelinkt zal worden.
Ten tweede zijn er meer mensen die, al dan niet na het lezen van het boek, een webshop gestart zijn. Er is meer concurrentie dan voorheen. Probeer maar eens een domein te registreren voor een webshop in autobanden, schoenen of een ander willekeurig product. Dat is bijna ondoenlijk. Al deze webshops strijden om dezelfde klanten.
Drie strijdmethoden
Zoals we allemaal weten, kun je grofweg op drie manieren de strijd aangaan met je concurrenten: met lagere prijzen, betere service of met het creëren van een bepaald imago door branding. In het eerste geval lever je marge en winst in. Je concurrenten doen hetzelfde, en er ontstaat een ‘race to the bottom’. Het verbeteren van een service is een andere manier. Je maakt hierdoor wel extra kosten en je bent meer tijd kwijt aan management. De hoeveelheid extra service die je kunt leveren is eindig en je concurrent kan je benadering kopiëren. Het ontwikkelen van een merk is de derde optie. Een belangrijk punt is hierbij dat je door de veranderingen in SEO steeds meer in deze richting wordt gepusht. Volgens een onlangs gepubliceerd onderzoek liggen er tot slot nog veel mogelijkheden voor webshops om zich via online marketing te onderscheiden. Steeds vaker adviseer ik webshopeigenaren om bijvoorbeeld een blog te starten.
Virtuele assistenten?
Maar dit heeft grote gevolgen voor de vierurige werkweek van de webshopeigenaar. De meeste webshops draaien op wisselende teams van virtuele assistenten (VA’s), met een eigenaar als constante factor. Dit betekent automatisch dat jij als eigenaar de aangewezen persoon bent voor het brandingsproces. Zeker als jij wilt dat je merk consistent uitgedragen wordt, zul je zelf een wat actievere rol moeten spelen. Het is niet voor niets dat offline bedrijven veel geld besteden aan trainingen voor personeel, zodat zij het merk op een goede manier kunnen vertegenwoordigen.
Natuurlijk kun je ook bij het bouwen van je merk wat dingen uitbesteden. Je kunt bijvoorbeeld blogs laten schrijven door een tekstschrijver, en die vervolgens zelf iets persoonlijker maken. Maar met het ontwikkelen van een merk groeit ook de vraag voor echt advies. Als je voedingssupplementen verkoopt willen mensen weten welke voedingssupplementen je zelf gebruikt en wanneer. Een deel van dit soort vragen kun je afvangen met instructies aan je helpdeskmedewerkers, maar je zult ook snel in moeten springen op onverwachte vragen.
Een ander probleem is dat het het ontwikkelen van een merk nu eenmaal taalgevoelig is. Nederlandse VA’s zijn een stuk duurder dan VA’s uit ontwikkelingslanden, dus de onderdelen van je branding die je uitbesteedt kunnen aardig aan je winst gaan vreten. Daarnaast zul je moeten investeren in kwaliteit; als je een tekstschrijver nodig hebt dan moet die affiniteit hebben met je product. Gelukkig is er een groot aantal Nederlandse tekstschrijvers dat als digitale nomade in andere landen werkt en daardoor lagere tarieven aan kan bieden. Overigens veranderen er voor de dingen die de klant niet ziet, waaronder fulfillment, webdesign, SEO, verder weinig; dit kun je nog steeds naar hartelust uitbesteden.
Passie
Waarschijnlijk ben je ooit met een webshop begonnen die iets verkoopt waar je gepassioneerd over bent. Dat maakt het een stuk makkelijker om tijd te besteden in het ontwikkelen van een goed merk. Maar om ook in de toekomst de vruchten van je webshop te plukken, zul je wel wat meer terug moeten komen in je bedrijf. Je moet zelf weer de ziel van je bedrijf willen zijn, anders zul je het afleggen tegen je concurrenten die wel een persoonlijke, vertrouwde uitstraling hebben. Je zult dus helaas iets harder moeten werken. In plaats van een maandag na de lunch, kun je misschien pas op dinsdag of woensdag naar het strand of aan je boek werken. Ik zou het er nog steeds voor doen.
Romano Groenewoud is eigenaar van SEO Geek en travel addict.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Webwinkelier, kom toch weer op de winkel passen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.