De feestdagen zijn weer voorbij. Hartstikke leuk natuurlijk, zo met familie en vrienden. En je houdt er meestal ook wel iets aan over. In mijn geval een paar cadeaubonnen. Specifieker: de bekende Nationale Boekenbon (tegenwoordig Entertainmentbon) en een Bol.com-cadeaubon. Dus ik afgelopen weekend op de Bol.com-site gesurft en wat boeken uitgezocht. Ik dacht: lekker makkelijk, bestellen, bonnen inleveren, dag wachten en je hebt de boeken in huis. U kent het wel.
Helaas, dat feest gaat niet door. Wat blijkt: je kunt bij Bol.com niet alle soorten bonnen inleveren. Bij navraag - via een mail naar de Bol.com-klantenservice - verneem ik het volgende: ‘Helaas is het door het virtuele karakter van onze internetwinkel niet mogelijk met de Nationale Boekenbon of de Nationale Platen-/cd-bon te betalen. Wij vragen hiervoor uw begrip. U kunt wel meerdere Bol.com-cadeaubonnen gebruiken bij een bestelling.’
Dat had ik niet verwacht van de webwinkel die meerdere webwinkelawards in de wacht heeft gesleept. Met alle ontwikkelingen en (nieuwe) technologieën in de e-commerce markt moet dat toch anders kunnen? Of speelt er iets anders?
Oude e-commerce?
2008-01-07T01:00:00
2017-05-26
170130
Erwin, het ligt voor de hand om misschien te denken: Bol verdient zelf (rente) aan het uitgeven van bonnen. Of een vergelijkbare gedachte. Maar het ligt eenvoudiger meen ik: Bol schrijft je dat het probleem ontstaat doordat Bol virtueel is. Maar ze bedoelen het omgekeerde: de Nationale bonnen zijn juist te tastbaar, niet virtueel. Platenbonnen zijn waardepapieren, 'aan toonder'. Zoals geld. Vaak koopt een detaillist ze in, en verkoopt ze door. Hoe moet Bol weten of een serienummer dat aangebocen wordt 'echt' is, en niet dubbel is uitgegeven, nagegemaakt, verzonnen of wat dan ook? Dat kan alleen als de nummers (want dat is de bon: een nummer) on the fly gegeneerd worden waardoor de bon ook virtueel bestaat en waardoor bestanden real time gekoppeld kunnen worden. Het probleem zit niet bij Bol naar mijn idee, maar bij de bonnen-uitgevers.