De nieuwe verkoopstrategie van Dell, waarbij computers ook via fysieke winkels worden aangeboden, lijkt zijn eerste vruchten af te werpen. Het computerbedrijf verscheepte in het vierde kwartaal ruim 17 procent meer pc's dan in dezelfde periode in 2006.
Daarmee is de groei bij Dell groter dan de gemiddelde groei in de pc-industrie. De pc-markt is in het vierde kwartaal met 15,5 procent gegroeid, stelt IDC. Ook onderzoeksbureau Gartner komt met soortgelijke cijfers. Volgens dit bureau is de pc-markt in het vierde kwartaal met 13,1 procent gestegen.
In het vierde kwartaal verscheepte Dell 11,3 miljoen pc's, zo heeft IDC berekend. Dat zijn er 17,1 procent meer in dezelfde periode in 2006. Dell is het afgelopen jaar druk bezig geweest om de kosten naar beneden te brengen en de verkoop uit te breiden naar traditionele winkels. Met de uitbreiding van de verkoop naar gewone winkels is de concurrentiestrijd met andere partijen op scherp gezet, meent IDC.
Dell heeft volgens de onderzoekers een marktaandeel van 14,6 procent. En hoewel het marktaandeel van aartsrivaal HP is gekrompen van 23,3 tot 19 procent, is HP nog altijd 's werelds grootste pc-leverancier.
De totale groei van de pc-markt is met 15,5 procent lager uitgekomen dan de 16,7 procent waarop was gerekend. Dat kwam onder meer door terugvallende verkopen in Europa.
IDC-analist Loren Loverde spreekt van een zeer sterk vierde kwartaal voor de pc-markt. 'Ondanks deze groei, voorspellen we voor de komende jaren een minder sterke groei door toenemende zorgen over de economische ontwikkelingen', aldus Loverde tegenover Reuters. Voor dit jaar rekent zij op een groei van 12,2 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nieuwe verkoopstrategie Dell werpt vruchten af
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.