Twinkle | Digital Commerce

High-end retailers stunten exclusief met e-mails

2017-05-27
  • 1:24

Dat vaste klanten een uurtje exclusieve toegang krijgen tot een winkel, is in de fysieke wereld al jaren een gangbare praktijk. Steeds meer luxe retailers gebruiken e-mails om klanten uit te nodigen voor exlcusieve sales online, al is de vraag hoe exclusief die eigenlijk nog zijn.

Dat is de strekking van een verhaal in The New York Times. Sinds de komst vanShopvip.comzijn exclusieve online sales in Nederland niet onbekend meer. De op het FranseVente-privee.comgenspireerde modecommunityverkooptinmiddels meer dan duizend merkproducten per week op zijn site.

In de Verenigde Staten organiseren hooggepositioneerde retailers inmiddels hun eigen online-sales. E-mail speelt hierin een belangrijke rol, want door deze digitale uitnodigingen krijgt de sale een exclusief karakter. Het feit dat de uitverkoop slechts gedurende een bepaald periode (meestal een paar uur) plaatsvindt, draagt bij aan het idee dat het een buitenkansje betreft, dat je niet kunt laten lopen.

Luxe moderetailers kunnen hun omzet dus vergroten door via e-mail gericht te mikken op zogenoemde recessionistas. Omdat voor de uitverkopen niet breed wordt geadverteerd en ze niet door Google worden getraceerd, voelt de ware fashionista zich niet al te gebruuskeerd. The New York Times zet dit aftegen deluid gecomuniceerde uitverkopen van luxemerken in fysieke winkels, eind vorig jaar. De krant laat een consultant aan het woord, die deze acties als a disaster for retailers omschrijft, omdat hun zorgvuldig opgebouwde imago een flinke deuk opliep.

Het artikel uit The New York Times, waarin onder andere online-sales vanBloomingdalesenNieman Marcusaan bod komen, kunt uhierlezen.

Bram Jan Streefland van Shopvip.com is een van de sprekers op deNationale E-mailmarketing Conferentie, die op 10 september plaatsvindt in Utrecht.