Twinkle | Digital Commerce

Sainsbury's voegt duizenden online-only producten toe

2017-05-27
171131
  • [nieuws]
  • 1:22

De Britse supermarktketen Sainsburys heeft een groot assortiment aan non-food producten toegevoegd aan zijn webwinkel. Ongeveer 70 procent van daarvan wordt uitsluitend online verkocht.

Afgelopen weekend werden om te beginnen zon 4.500 producten toegevoegd aan Sainsburys.co.uk, van speelgoed tot keukenapparaten. In september moet het assortiment zijn uitgebreid tot zon achtduizend producten.

Winkelvloeroppervlak
Sainsburys gebruikt het online-kanaal om de keus van klanten te vergroten, zonder dat het ten koste gaat van vierkante meters winkelvloeroppervlak. Online kunnen we grotere, bulky items aanbieden die te veel ruimte zouden innemen in onze winkels aldus Tanya Lawler, directeur directe verkoopkanalen van de supermarktketen.

Prijsvergelijkingen
Behalve achtduizend producten, waarvan er dus zeker vijfduizend alleen online worden verkocht, moeten in september ook tools voor expertadvies en prijsvergelijkingen beschikbaar zijn op Sainsburys.co.uk. Lawler: We zullen onze concurrenten monitoren, om er zeker van te zijn dat we in alle productcategorien competitieve prijzen bieden.

De non-food artikelen uit de webshop, worden gedistribueerd via een eigen magazijn in Corby en een netwerk van leveranciers die de klant direct beleveren. Het assortiment bestaat deels uit artikelen van eigen merken en deels uit artikelen van andere merken.

Geen plaats voor kleding
Voor Sainsburys eigen kledingmerk TU is geen plaats in de webwinkel. Volgens Lawler liggen er ook geen plannen om kleding van andere merken aan te gaan bieden in de webwinkel.

Tesco en Asda
Sainsbury's is na marktleider Tesco en Asda de derde Britse supermarktketen, met een marktaandeel van ongeveer 16 procent. Ook deze concurrenten zetten onlangs stevige stappen online; Tesco zoekt nieuwe verkoopkanalen door zijn productassortiment open te stellen via een API, terwijl Wal-Mart dochter Asda investeerde in een nieuwe webwinkel en een 'virtuele winkel'.

Bron: Retail-week.com