Amerikaanse webwinkeliers noemen het verbeteren van hun checkout-proces een topprioriteit voor de rest van dit jaar. Verder willen ze investeren in productpaginas, terwijl het relatieve belang van de homepage afneemt.
Dat blijkt uitThe State of Retailing Online 2009, waarvan het gedeelte over merchandising gister werd gepubliceerd. Het rapport werd opgesteld door Forrester in opdracht van de Amerikaanse branchevereniging Shop.org.
Het onderzoeksbureau becijferde dat79 procent van de online-retailers het verbeteren van hun checkout-proces bovenaan het to do-lijstje heeft staan tot het eind van 2009. Om te voorkomen dat webshoppers gevulde winkelwagens laten staan, willen ze vooral investeren in de transparantie rondom verzendkosten.
Eerder in het checkout-proces
Van alle ondervraagden zegt 88 procent in het komende jaar meer informatie over verzendkosten te gaan verschaffen. Ze willen eerder in het checkout-proces duidelijk maken wat een koper precies kwijt is voor een bestelling. Verder zijn steeds meer online-retailers van plan te laten weten wanneer een gekocht product het magazijn heeft verlaten en wanneer een koper een product precies mag verwachten.
Productpaginas
Behalve op hun checkout-processen willen de ondervraagde webwinkeliers focussen op productpaginas. Daarbij denken ze vooral aan een kwalitatieve en kwantitatieve impuls voor fotos van producten, inclusief de mogelijk tot inzoomen. De aandacht voor de homepage neemt af, omdat de groeiende groep bezoekers via vergelijkingssites of zoekmachines die pagina passeert.
Reviews en de zoekfunctie
Andere belangrijke aandachtgebieden zijn reviews en de zoekfunctie. Zes op de tien respondenten maakt inmiddels gebruik van klantbeoordelingen en 55 procent vande webwinkeliers noemt ratings en reviews een prioriteit voor het komende jaar. Bijna driekwart van de ondervraagden (73 procent) zegt te zullen investeren in nieuwe zoekmogelijkheden op de site, door de toevoeging van extra filters of skins.
Recessie
Een aantal uitkomsten van Forresters onderzoek onder 117 online-retailers werd begin mei al geopenbaard. Toen werdduidelijkdat een ruime meerderheid (70 procent) niet zal bezuinigen op e-commerce in recessietijd. Veel bedrijven denken juist nu marktaandeel af te kunnen snoepen van de concurrentie. Overigenswillen negen op de tien online-retailers uit het onderzoek de komende tijd investeren in speciale uitverkoop-secties op hun websites.
Interessante uitkomst, dit is ook precies (bijna in dezelfde volgorde) waar wij (Drogisterij.net) nu ook mee bezig zijn.
Weet iemand waar het volledige verslag te lezen/downloaden is?
Het rapport is te koop voor 995 dollar via de site van Shop.org: http://www.shop.org/web/guest/research/store
Verzending wordt inderdaad een steeds actueler onderwerp. Maar niet alleen wat betreft kosten, ook aan meer keuze is een steeds grotere behoefte. En daar draait het bij E-commerce toch voor een groot deel om? Keuze in product, prijs, leverancier, merk, type, betaling etc. Maar wat betreft bezorging van de aankoop blijft de keuze nog maar zeer mager.
De eerste webwinkel die dat voor elkaar krijgt heeft dan een grote voorsprong op de rest!
@Ramon Denkend aan de mogelijkheden van bezorging, doel je op bijvoorbeeld afhaalbalie, verzending via verschillende vervoerders? Of zie je de mogelijkheden anders? Ben benieuwd!
Exact. Keuze in bijvoorbeeld dagdeel, bezorglocatie (thuis, op het werk, afhaalpunt etc.), maar ook tussen vervoerders en tarieven. Uiteindelijk is het de consument die voor de bezorging betaalt. En degene die betaalt die bepaalt, nietwaar?
Ramon en Michiel. Een nieuw cabaretesk duo, werkend voor een bedrijf dat begint met een P en eindigt op een L?
Ik werk inderdaad bij een bedrijf dat zich bezig houdt op dit gebied (Paazl). Wat Michiel precies doet weet ik niet, dat moet je hem zelf maar vragen. En cabaretesk? Denk dat dit toch voor veel webwinkeliers best een serieus onderwerp is.
@Martin Wij exploiteren een webshop in gezondheidsproducten. Een bedrijf dat begint met een G en eindigt op een S. Leuke quiz zo! Maar even serieus... ik was oprecht geïnteresseerd in meer mogelijkheden qua levermogelijkheden. Wij bieden momenteel één vervoerder aan qua afleverwijze en een afhaalpunt. Daarom deed ik de oproep naar meer mogelijkheden!