Twinkle | Digital Commerce

Focus online-retailer naar achterkant bestelproces

2017-05-27
171130
  • [nieuws]
  • 1:40

Amerikaanse webwinkeliers noemen het verbeteren van hun checkout-proces een topprioriteit voor de rest van dit jaar. Verder willen ze investeren in productpaginas, terwijl het relatieve belang van de homepage afneemt.

Dat blijkt uitThe State of Retailing Online 2009, waarvan het gedeelte over merchandising gister werd gepubliceerd. Het rapport werd opgesteld door Forrester in opdracht van de Amerikaanse branchevereniging Shop.org.

Het onderzoeksbureau becijferde dat79 procent van de online-retailers het verbeteren van hun checkout-proces bovenaan het to do-lijstje heeft staan tot het eind van 2009. Om te voorkomen dat webshoppers gevulde winkelwagens laten staan, willen ze vooral investeren in de transparantie rondom verzendkosten.

Eerder in het checkout-proces
Van alle ondervraagden zegt 88 procent in het komende jaar meer informatie over verzendkosten te gaan verschaffen. Ze willen eerder in het checkout-proces duidelijk maken wat een koper precies kwijt is voor een bestelling. Verder zijn steeds meer online-retailers van plan te laten weten wanneer een gekocht product het magazijn heeft verlaten en wanneer een koper een product precies mag verwachten.

Productpaginas
Behalve op hun checkout-processen willen de ondervraagde webwinkeliers focussen op productpaginas. Daarbij denken ze vooral aan een kwalitatieve en kwantitatieve impuls voor fotos van producten, inclusief de mogelijk tot inzoomen. De aandacht voor de homepage neemt af, omdat de groeiende groep bezoekers via vergelijkingssites of zoekmachines die pagina passeert.

Reviews en de zoekfunctie
Andere belangrijke aandachtgebieden zijn reviews en de zoekfunctie. Zes op de tien respondenten maakt inmiddels gebruik van klantbeoordelingen en 55 procent vande webwinkeliers noemt ratings en reviews een prioriteit voor het komende jaar. Bijna driekwart van de ondervraagden (73 procent) zegt te zullen investeren in nieuwe zoekmogelijkheden op de site, door de toevoeging van extra filters of skins.

Recessie
Een aantal uitkomsten van Forresters onderzoek onder 117 online-retailers werd begin mei al geopenbaard. Toen werdduidelijkdat een ruime meerderheid (70 procent) niet zal bezuinigen op e-commerce in recessietijd. Veel bedrijven denken juist nu marktaandeel af te kunnen snoepen van de concurrentie. Overigenswillen negen op de tien online-retailers uit het onderzoek de komende tijd investeren in speciale uitverkoop-secties op hun websites.