De consumentenbestedingen op internet zijn in Engeland vorig jaar met 54 procent gestegen. De Britse e-commercemarkt is daarmee ruim zestien keer zo groot als in Nederland. Opmerkelijk is dat bij een modeketen als M&S de internetverkoop wel fors is gegroeid, terwijl de verkopen in de winkel in de straat afnemen.
De online omzet kwam volgens de onderzoekers vorig jaar uit op 46,6 miljard pond (circa 63 miljard euro). Een jaar eerder bedroegen de consumentenbestedingen nog 30,2 miljard pond (bijna 41 miljard euro). Dat blijkt uit de IMRG Capgemini e-Retail Sales Index.
Ter vergelijking: de Thuiswinkel.org verwacht dat de omzet van Nederlandse webwinkels in 2007 zal uitkomen op ongeveer 3,8 miljard euro. Engeland heeft echter wel iets meer inwoners dan Nederland, ongeveer 61 miljoen.
De online bestedingen maken in totaal voor 15 procent deel uit van de totale detailhandelsomzet in Groot-Brittannië. De drukste periode was, net als voorgaande jaren, de eerste week van december.
De grootste groei hebben de productgroepen consumentenelektronica, sieraden en bier, wijn en sterke drank doorgemaakt, aldus de onderzoekers. Opmerkelijk detail uit het rapport is onder meer dat modeketen M&S online een groei van 78 procent doormaakte terwijl de resultaten van de offline winkels teleurstellend waren.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Britse internetbestedingen met 54 procent gestegen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.