Ik ben een gretige klant op internet. Ik koop boeken, dvd’s, computerspulletjes en dj-gadgets. Elke week komen er weer nieuwe webwinkels bij. Mooie aanbiedingen, scherpe prijzen en kraaltjes en snoertjes bij je eerste bestelling. Sommige websites van die winkeliers zijn alleen maar mooi vormgegeven etalages waarachter zich een hobbyist verschuilt die vanuit zijn garage in de avonduren wat bij wil verdienen. Heel ondernemende jongens en meisjes. Goed zo!
Vaak gaat die hobbyist pas bestellen bij zijn leveranciers als ik de ‘bevestig’-button heb aangeklikt. Dat heb ik hem of haar geleerd in mijn boeken over supply chain management en e-fulfilment… zonder werkkapitaal toch een bedrijf starten en laten groeien.
Het resultaat? Lange levertijden, meerdere pakjes aan mijn deur of in het ergste geval zelfs helemaal geen levering. Niet goed… De ondernemer was even vergeten te lezen dat de logistieke verwachtingen van de klant voorop moeten staan (dat staat in het eerste hoofdstuk van dat boek). Mijn verwachtingen bij kopen op internet zijn eenvoudig: snelheid, gemak en doen wat je belooft.
De logistiek snapt de hobbyist misschien niet, maar wat die hobbyist wel slim doet is mij, en andere consumenten, alvast vooruit laten betalen.
Onderzoek laat zien dat wij als consumenten veilig willen betalen bij webwinkels. Wij kunnen vandaag bij driekwart van de Nederlandse webwinkels met iDeal betalen. Dat is het online betaalmiddel van de Nederlandse banken. Met iDeal kun je vertrouwd, veilig en gemakkelijk jouw online aankopen afrekenen. Althans dat zegt de website… iDeal is inderdaad gemakkelijk. Maar ik heb nu twee keer meegemaakt dat ik geen product kreeg, wel had betaald en een hoop gezeur had om dat geld weer terug te krijgen (en zelfs nog moet terugkrijgen). Ik vind iDeal dus niet zo vertrouwd en niet veilig!
Er zijn 6.500 webwinkels bij iDeal aangesloten. Klaarblijkelijk kan iedereen zich zo maar aansluiten. Maar dat vertrouwde door banken uitgegeven iDeal-logo mag natuurlijk nooit een cover-up worden voor ‘door banken geautoriseerde’ flessentrekkerij. iDeal zelf meldt in haar kleine lettertjes: Wanneer u een klacht heeft over de bestelling zelf, bijvoorbeeld over de levering van de bestelling, kunt u contact opnemen met de webwinkelier waar u de bestelling heeft geplaatst en proberen hier samen uit te komen.
Hier ligt een uitdaging voor logistieke, juridische, commerciële en de financiële bollebozen om slimme oplossingen te bedenken. Koppel bijvoorbeeld de tracking en tracing-informatie van de transporteur aan de betaling, regel een verhaalmogelijkheid als de leverancier op de vastgelegde leverdatum niet levert of zorg voor een klachtenprocedure. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Koppel de harde logistieke feiten aan de betaling! Dat is een leuke en hersenkraker voor professionals. En we hebben er allemaal belang bij. Vertrouwen in betalen op internet is een eerste voorwaarde voor elke startende webwinkelier.
Martin Bongers vroeg zich eerder af: “Mensen laten zich op straat van hun portemonnee beroven, maar zodra op internet hun creditcardgegevens misbruikt worden is opeens het ‘systeem’ niet goed”. In ‘stenen winkels’ moet je ook wel eens vooruit betalen en welke garanties heb je dan als die stenen winkels niet leveren, of slecht, of te laat.
Moet webwinkelen veiliger zijn dan gewoon winkelen? En moet de klant het risico gewoon maar aanvaarden?
Walther Ploos van Amstel
Is iDeal onveilig? Onveiliger dan gewoon geld? Ideal is net als gewoon geld een 'methode' van betalen. Gewoon geld is niet onveilig, en IDeal ook niet. Of beiden net zo onveilg. 't Is maar hoe je zo'n methode gebruikt. Ze zeggen bijvoorbeeld over creditcards ook wel eens: "Er werd iets vreemds afgeschreven nadat ik een ober mijn card meegaf". Kan je ook overkomen als je hem je portemonnee meegeeft.
En dan nog wat: ik ben het met je eens dat enige 'bewaking' een oplossing kan zijn. In mij blogje "Beursgeluiden" pleit ik er daarom voor dat de IDeal-boys een outline van een businessplan vragen, voordat de webwinkelier in spe een aansluiting krijgt. Daar vragen de creditcard-riskmanagers tenslotte ook eerst om (bij twijfel over het businessmodel). Hoe dan ook: het is eigenlijk verbazend om te zien hoe makkelijk je een iDeal-aansluiting kan krijgen als je dat vergelijkt met een aanvraag voor de acceptatie van creditcards.
Martin, dank voor je suggesties. Ik ben het met je eens! Zo'n iDEAL mag best een kwaliteitsstempel zijn en de banken zitten dicht genoeg bij het vuur om te weten hoe zo'n zaak draait
Ik ben het grotendeels met jullie eens. M�¡�¡r laat alsjeblieft de implementatie van Ideal niet verworden tot een bureaucratisch drama.
Een van de succesfactoren van Ideal is juist dat de webwinkelier snel kan beginnen. Uit mijn eigen klantenkring kan ik meerdere voorbeelden noemen van succesvolle webshops waarvan banken in eerste instantie aangaven dat het nooit een succes kon worden.
Ondernemen is niet zonder risico's en dat vergeet een 'bent-u-wel-een-serieuze ondernemer-beoordelaar' nog wel eens.
Ik zie dan ook liever een 'Ideal misbruik meldpunt', dan een beoordelingsbureau vooraf.
Waarom moet iDeal optreden als conflict-catcher? Zijn er inmiddels niet genoeg clupjes die zich bezig houden met het 'oplossen' van een ander zijn ellende. Laat iDeal alsjeblieft een club blijven voor het snel en adequaat afhandelen van betalingen, dan weet iedereen wat hij/zij ervan kan verwachten. Als er sprake is van frauduleus gedrag van een bepaalde individu dan wordt het tijd dat justitie daar eens serieus mee omgaat. Daar is justitie voor bedoeld zoals iDeal bedoeld is voor betalingen.
Voor veilig online kopen hebben we toch het Thuiswinkel waarborg/aspirant lidmaatschap?
Paypal als oplossing! Deze reactie ontving ik via de mail.
Met veel interesse heb ik uw artikel âÂ?Â?iDeal ideaal?âÂ? gelezen. Ik reageer op uw artikel vanwege uw suggestie om iDeal te verbeteren: âÂ?Â?Koppel bijvoorbeeld de tracking en tracing-informatie van de transporteur aan de betaling, regel een verhaalmogelijkheid als de leverancier op de vastgelegde leverdatum niet levert of zorg voor een klachtenprocedureâÂ?Â, schrijft u.
Wat u hier beschrijft is exact datgene wat PayPal, een collega online betaalmethode van iDeal, al biedt.
PayPal kent een geavanceerde, maar voor de gebruiker simpele, geschiloplossingsprocedure voor webaankopen. Als u fysieke goederen via PayPal hebt betaald maar niet hebt ontvangen, dan kunt u een geschil op onze site aanmaken. Wij checken bij de leverancier of deze dmv tracking & tracing bewijs van verzending & ontvangst kan aantonen dat de goederen ontvangen zijn, zo niet, dan krijgt u uw geld terug van PayPal. PayPal handelt het vervolgens af met de leverancier. Gedurende het hele traject ontvangt u via e-mail en via de pagina Rekeningoverzicht informatie over de status van uw claim.
PayPal bestaat tien jaar, en is gestart als betaalmethode waarmee consumenten elkaar eenvoudig via e-mail geld over kunnen maken. Sinds kort biedt PayPal ook een eenvoudige betaalknop voor webshops. Verschillen met iDeal zijn het faciliteren van internationale betalingen (165 miljoen PayPal rekeningen, waardoor ook buitenlandse kopers een bestelling kunnen doen bij NL webwinkels), de bovengenoemde kopersbescherming, een eenvoudige gebruikservaring, en de eerdergenoemde �person to person� betaalmogelijkheid.
Sinds zomer 2007 is PayPal actief als Benelux kantoor, en het gaat keihard; nu al meer dan 1 miljoen NL rekeninghouders, en duizenden websites die PayPal accepteren (o.a. http://www.fleurop.nl, http://www.foto.com, http://www.tntkadowinkel.nl).
Steeds lees ik maar dat iDeal onveilig zou zijn, nu bouw ik zelf veel webwinkels maar voor een iDeal betaling verstuur ik alleen een ordernummer en een eindbedrag en geen persoonsgegevens of bankrekiningnummer. De rest van de betaling wordt door de bank afgehandeld.
iDEAL is Nederlands meest onmisbare financiële merk.(EURIB 2010). iDEAL garandeert dat je betaling altijd bij de webshop aankomt. iDEAL is het goedkoopste online betaalmiddel. Maar zonder dure toeters en verzekeringsbellen. Andere online betaalproducten betalen je terug als je je bestelling niet ontvangt. Maar voor die zekerheid betaal je natuurlijk ook. Want een risico afdekken kost geld. Daarom zijn andere betaalmethoden duurder dan iDEAL. Bovendien werkt iDEAL gemakkelijker dan andere systemen en iedereen heeft het en kan dus online winkelen, zonder dure creditcards aan te hoeven schaffen of wallets te vullen. iDEAL is snel safe en simpel. Dat waardeert de Nederlandse online shopper!
Wij zijn inmiddels ook zeer tevreden over online banking en iDeal op hosted website van commerciele bedrijven. Onze site informeert bezoekers over het brede aanbod van cadeaubonnen van online en offline bedrijven en we controleren of ze een betrouwbare afhandeling aanbieden. iDeal beschouwen we daarbij als betrouwbaar.