Twinkle | Digital Commerce

Beursvoorspelling: veel nieuwe nicheshops in 2008

2017-05-26
  • 1:28

Blij verrast sprak ik op onze stand op de webwinkel vakdagen veel ondernemers met slimme  ideeën voor niche webwinkels. Er zaten wat briljantjes tussen, waar ik erg veel van verwacht. Ik zal niet direct deze ijzersterke ideeën met iedereen delen. Dat zou vervelend zijn voor de webwinkeliers in spé die in vertrouwen hun dromen deelden, maar de webwinkel nog niet klaar hebben.
Op basis van al die gesprekken, verwacht ik dan ook veel nieuwe niche webshops het komende jaar!

Voor veel starters is het kiezen van een specifieke niche voor hun eerste shop verstandig. Het is immers lastig om bol.com te verslaan vanuit je garage met een breder en dieper assortiment gericht op een hele brede doelgroep.

Nicheshops worden echter niet alleen opgezet door kleine spelers. De meeste webwinkeliers zullen de gespecialiseerde shops van Coolblue uit Rotterdam inmiddels wel kennen. Natuurlijk is het van belang om niet een niche te pakken die te klein is. Je moet immers wel kunnen verkopen. Toch valt er een hoop te doen in een kleine deelmarkt.
Laten we een voorbeeld noemen, de markt voor sokken en 'soktoebehoren'. Daar leven meer mensen van dan je denkt!.

Op de site Nooit meer sokken kwijt vind je een handige zak die er voor zorgt dat je nooit meer 2 sokken in de wasmachine stopt en er maar 1 uit komt. Onze klant  Sokshop.nl verkoopt allerlei sokken voor heren, dames en kinderen. Maar ze doen bijvoorbeeld uitermate veel zaken in de categorie Sokken voor de Communie. Dat is een niche die ik persoonlijk niet kende.

Bij sokken direct en socksupply vindt je sokkenabonnementen. Een service waar een collega-blogger graag gebruik van maakt. Verder schreef ik al eerder over Netgranny een webwinkel waar je oma's kunt uitzoeken die jouw sokken gaan breien.

Kortom, iedereen z'n eigen insteek in een markt waar anderen hun  neus voor optrekken.  Er is vast nog een mooie niche te vinden voor jouw nieuwe webshop!