De online consumentenbestedingen in Oost-Europa groeiden vorig jaar veel minder hard. Maakte deze regio in 2013 nog een groei door van 60 procent, vorig jaar stegen de uitgaven met ‘slechts’ 16,8 procent naar 24,6 miljard euro.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Ecommerce Europe.
Rusland neemt als vierde e-commerce land van Europa het leeuwendeel van zijn eigen regio voor zijn rekening. De online bestedingen in dat land kwamen uit op 19,9 miljard euro. Oekraïne bezet de tweede plek met 2,3 miljard euro, gevolgd door Roemenië met 1,2 miljard euro.
Bestedingen per shopper
De jaarlijkse gemiddelde besteding per online shopper ligt met 642 euro in Oost-Europa onder het Europees gemiddelde van 1.544 euro. Vooral de Russen zijn ‘big spenders’ met 767 euro per persoon. Oekraïners volgen op de voet met 662 euro per persoon.
Belang van e-commerce
Het aandeel in het bruto nationaal product geeft een goed beeld van het belang van b2c e-commerce in een specifiek gebied. Met een eGDP (e-commerce in the Gross Domestic Country) van 1,34 procent scoort Oost-Europa nog net niet het minst van alle Europese regio’s. Alleen Zuid-Europa noteert een lagere score. De eGDP van Oost-Europa is sinds 2009 wel verdrievoudigd.
Voor het huidige jaar verwacht de belangenkoepel dat de uitgaven in Oost-Europa op 29 miljard euro uitkomen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
E-commerce in Oost-Europa: sterke groei is eruit
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.