Twinkle | Digital Commerce

Forrester: 'Internet beïnvloedt straks meeste aankopen'

2017-11-08
180101
  • 1:27

In 2020 wordt 53 procent van de consumentenbestedingen in zeven grote Europese landen online gedaan óf online beïnvloed, aldus Forrester Research. Internet speelt vooral een rol als oriëntatiemedium, ook in-store. De meeste aankopen vinden over vijf jaar nog wel plaats in fysieke winkels.

Forrester Research deed onderzoek naar consumentenbestedingen in zeven Europese landen, waaronder Nederland. In totaal werden dertienhonderd mensen ondervraagd voor de ‘European Cross-Channel Retail Sales Forecast, 2015 To 2020’.

Invloed online
Internet beïnvloedt jaarlijks al honderden miljarden aan fysieke retailbestedingen in Europa. Forrester verwacht dat dit bedrag zal groeien van 457 miljard euro dit jaar naar 704 miljard euro in 2020. In dat jaar zullen Europese consumenten volgens de onderzoekers voor 243 miljard euro kopen online. Internet speelt dan een rol bij (opgeteld) 947 miljard euro aan consumentenuitgaven, ofwel meer dan de helft van alle retailbestedingen:

5 topcategorieën
In vijf categorieën tekenen crosschannel sales – online oriëntatie, offline kopen – anno 2020 voor de meerderheid van de bestedingen. Het gaat volgens Forrester om tuin- & klusartikelen, mode & cosmetica, juwelen & horloges, schoenen en tenslotte om mode.

Britten voorop
Van de onderzochte landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, de UK en Zweden) is het percentage web impacted sales in 2020 het grootst in Groot-Brittannie, aldus Forrester: 59 procent van alle retailbestedingen wordt dan gedaan op (ruim 22 procent) of beïnvloed door (ruim 36 procent) internet. Specifieke cijfers over ons land ontbreken.

Touchpoints
In zijn rapport wijst Forrester retailers op het belang van een goede presentatie in de verschillende touchpoints: gebruik digitale aanwezigheid in de hele customer life cycle om verkopen in alle kanalen te stuwen, raadt hoofdauteur Michelle Beeson aan.