Twinkle | Digital Commerce

Webshop vs gewone winkel: 6-0

2017-05-26
  • 1:19

Op zoek naar ’n TV loop ik een winkel binnen. Een echte, van steen. Laat ik ‘m Jansen RTV noemen. Ik kijk wat rond. Komt een joch aan. Uit z’n onderwerpregel beluister ik al: “kan ik ergens mee …” Ik reply: “Ik kijk ff naar wat breedbeeldjes, ik kom er wel uit hoor!” Joch af. Ik verlaat de winkel, zonder TV.

Conclusie:

1.       Jansen RTV weet niet wie ik was. Mij is niets gevraagd.

Een webshop zal mij verleiden tot het invullen van een minimale registratie. Voor kortingen, informatie op maat, maakt niet uit: ALS ze me maar kunnen bereiken voor het geval ik niet meteen iets koop.

2.       Jansen RTV kan mij niet meer bereiken.

Een webshop probeert mij any how te mailen: “Zoekt u informatie over breedbeeld? Vul hier uw emailadres in”.

3.       Jansen RTV weet niet waar ik vandaan kwam. Ja, van buiten.

Een webshop kan altijd, via Google Analytics bijvoorbeeld, mijn spoor naar de shop volgen.

4.       Jansen RTV weet niet waar ik naar gekeken heb. Zelfs niet op welke afdeling ik was.

Een webshop kan altijd weten welke pagina’s ik bezocht heb.

5.       Jansen RTV weet niet hoeveel geld ik heb.

Een webshop weet dat wel: op basis van mijn zoekgedrag.

6.       Jansen RTV weet niet meteen of ik daar ooit eerder heb gekocht.

Een webshop ….

Enfin. U snapt het al. Een representatief onderzoek toont voor eens en altijd aan:

Webshop-software is intelligenter dan winkelpersoneel.

Leermoment: Jansen RTV had maar één ding hoeven zeggen: “U zoekt een breedbeeld? Noteer hier even uw emailadres, dan mailen we u alle ins en outs. Zonder verplichtingen.”

Maar voordat dit doordringt bij de Jansens van deze off line wereld, zijn ze al opgegeten. Door u.