Reisoperators die op internet actief zijn, maken een sterke groei aan passagiers door. Dit in tegenstelling tot de traditionele reisorganisaties. 'De nieuwe online touroperators die de mogelijkheden van internet optimaal weten te benutten en hun processen vaak volledig geautomatiseerd hebben, groeien hard door.'
Die conclusies trekt Martin van Kranenburg, online marketing specialist bij Libralab.nl op basis van Top 40 Touroperators uit het vakblad Reisrevue.
Van Kranenburg heeft de passagierscijfers van de Nederlandse reisorganisaties van 2002 en 2006 met elkaar vergeleken. De belangrijkste conclusie die hij daaruit trekt, gaat over het verschil in online en offline verkoop. 'Weekendjeweg.nl heeft in vier jaar tijd het aantal passagiers met 213 procent zien groeien', aldus Van Kranenburg. 'Maar ook de groei van Sunweb met 131 procent is opmerkelijk te noemen.'
De groei van online reisorganisaties is voor een deel te verklaren doordat zij een sterkere band met hun klant hebben, meent Van Kranenburg. 'Bovendien zijn de administratieve lasten voor online reisorganisaties lager doordat er meer facturen en reispapieren digitaal worden verstuurd.'
'Traditionele touroperators zullen meer met aparte merken direct online naar de klant gaan anders komt het traditionele touroperatormodel door de technologische ontwikkelingen in gevaar', aldus Van Kranenburg.
Op Reisgraag.nl zien we de lijst met reisorganisaties die op internet actief zijn groeien. Deze markt; waar de kosten van de verkoop makkelijk te registreren zijn, heeft andere voordelen en kansen.