Internetbouwmarkten vormen een steeds grotere bedreiging voor de reguliere bouwmarkten. Volgens de Consumentenbond zijn online bouwmarkten al snel tot 20 procent goedkoper omdat de huisvestings- en energiekosten lager zijn en er geen dure reclamecampagnes hoeven te worden betaald.
Bouwmarkten die op internet actief zijn, zoals Bouwmarktconcurrent.nl, Toolstation.nl en Handig.nl, bieden producten van verschillende merken die ook in de traditionele winkels worden verkocht.
Een aantal topmerken heeft echter besloten om geen producten te leveren aan de internetwinkels. Voorbeelden daarvan zijn Makita en Kärcher, aldus Retail Actueel. De twee bedrijven zeggen geen producten te leveren aan internetaanbieders die met de prijzen stunten.
Dat on-line spelers goedkoper kunnen zijn dan fysieke winkels is een hardnekkig misverstand m.i. On-line adverteren is weliswaar beter meetbaar maar zeker niet goedkoop, en ook site-onderhoud, voorraad houden en omgaan met retouren behoort tot de bedrijfsvoering.
De verzendkosten van grote en zware pakketten zijn flink en daarom vraag ik me af of deze webwinkels wel zo'n uitgebreid assortiment kunnen bieden als de fysieke bouwmarkten. Met zware relatief goedkope producten kun je zo weinig verdienen dat ze de marges pakken met andere, lichtere, kleinere en veel duurdere artikelen.
Ik vraag me dan ook af, of de kracht van fysieke bouwmarkten er niet voor zorgt dat deze voldoende positie in de markt behouden.
Als de duurdere merken dan ook nog eens weigeren om deze webwinkels te leveren dan denk ik dat de stelling dat de internetbouwmarkte een grote bedreiging opleveren nogal overtrokken is.
Daarnaast brengen webwinkels weer andere kosten met zich mee en willen mensen die aan het (ver) bouwen zijn snel hun spullen hebben. Snel is in dit opzicht meestal dezelfde dag dus gaat snelle bezorging ook niet op.
Ik wens ze heel veel succes! Bouwmaterialwen zijn logistiek lastig. Grote assortimenten, vaak vies, onhandig en groot en.... altijd op het laatste moment nodig. Om nog maar te zwijgen van alle retouren. Bij bouwmaterialen zijn de logistieke kosten al snel meer dan 15% van de omzet.... benieuwd hoe die Internetbouwmarkten dat gaan trekken. http://www.delaatstemeter.nl