Van pure webshop groeit Coolblue inmiddels uit tot multichannel retailer. Wat in 1999 begon met mp3man.nl, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met zeventien webwinkels, en servicecentra in Rotterdam en sinds juni ook in Antwerpen. Coolblue kiest er bewust voor maar één product in een webshop te verkopen. 'Je maakt de webwinkel zo relevant en interessant voor de klant. Als iemand op zoek is naar een PDA of een console, dan heeft die persoon geen zin om ook wasmachines of tv's te zien', zegt oprichter Pieter Zwart in een interview met Retailtrends.
MP3-speler
In de eerste webshop werden drie MP3-spelers aangeboden. 'Het concept was heel simpel', zegt Zwart. 'Later volgden alle denkbare accessoires voor dit apparaat. De regels waren eveneens eenvoudig: vandaag besteld, morgen in huis en geen verzendkosten. Zo werken we vandaag de dag nog steeds.' En daarmee heeft Coolblue een belangrijk nadeel van e-commerce weggenomen: wie iets heeft uitgekozen - zeker in dit gadgetachtige segment - wil het direct hebben. 'Producten die we niet op voorraad hebben kun je dan ook niet bestellen. En we geven zeer uitgebreide productinformatie; meer dan wat de verkoper bij een traditionele retailer van het productkaartje voorleest', zei Zwart eerder in Twinkle.
Door maar één product aan te bieden is de site ook sneller vindbaar. 'Als je kijkt naar een traditionele Blokker, kan bijna elk willekeurig persoon opnoemen welke producten je daar kunt kopen. Blokker heeft dat aan Nederland geleerd en dus weet de consument niet beter. Heel knap natuurlijk. Maar het is historisch zo gegroeid. Wilden wij echt succes hebben, moesten we zo snel mogelijk op het netvlies van die consument komen.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Coolblue: 'Maak webwinkels relevant'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.