Klanten H&M webshop gedupeerd, kopt gratis dagblad Metro vandaag. Online kleding bestellen, het pakje ophalen en de factuur op een vals adres laten bezorgen. Een oplichtingstruc waar 'een aantal' mensen mee te maken kreeg. 'Het is natuurlijk heel vervelend een onterechte factuur thuis te krijgen', reageert woordvoerder Elke Kieft van H&M desgevraagd. 'Maar', benadrukt Kieft, 'er is bij deze mensen geen geld van de rekening gehaald.'
Mensen die ten onrechte een rekening thuisgestuurd kregen, werden verzocht aangifte te doen bij de politie. Om hoeveel mensen het precies gaat wil de woordvoerder niet zeggen. Volgens Metro zou het in elk geval om meerdere personen in Lelystad gaan. De politie daar kreeg zeker vier aangiftes. Kieft meent dat dit geen nieuwe methode is. 'In de jaren '80 gebeurde het ook al bij postorderbedrijven.' De zegsvrouw wil niet teveel op details ingaan. 'Dan speel je oplichters alleen maar in de kaart.'
Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org is het een bekend fenomeen, maar valt het met deze vorm van oplichting wel mee. De branchevereniging heeft enige tijd geleden geprobeerd de omvang ervan in kaart te brengen. 'Deze omvang heeft normale proporties, en valt binnen het dervingspercentage zoals ook gewone winkels dat kennen', aldus Jongen. Dit ligt volgens de directeur rond de 1 tot 1,5 procent.
Ook Jongen meent dat het vervelend is dat de consument onterecht een factuur krijgt, maar de werkelijke gedupeerde is volgens de directeur in dit geval de webshop van H&M. 'De consument krijgt, indien onterecht afgeschreven, bijvoorbeeld ook altijd zijn geld terug. De webwinkelier loopt het risico.' Volgens Jongen moet de webwinkelier er dan ook alles aan doen om het gat te dichten. 'Bijvoorbeeld door een betere check te doen op de consument, zoals door naam-rekeningnummer controle.' Ook is het volgens Jongen van belang dat afhaalpunten, zoals Kiala, een goede legitimatiecontrole doen ter verificatie. Op dit moment geldt al dat wanneer een pakket door een ander wordt opgehaald, deze persoon het eigen identiteitsbewijs dient te laten zien op het Kiala Punt. Deze identiteitsgegevens worden bij de afhaling genoteerd.
De webshop is de dupe?????? Alsjeblieft zeg! De consument krijgt een onterechte rekening, moet bellen met de H&M en wordt geadviseerd om aangifte te doen. Is de H&M niet aansprakelijk door onzorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan? Waarom moet een consument die nergens iets mee te maken heeft, al die moeite doen? De schuld ligt echt bij H&M, als zij niet controleren wie een krediet opent, dan ben je in mijn ogen niet de gedupeerde maar de oplichter. De klantenservice van de H&M heeft gezegd dat er geen identiteitscontrole plaats vindt!!!!!!! Nogmaals, je kan jezelf dan zielig vinden maar in mijn ogen ben je de boel dan aan het belazeren. Misschien dacht de H&M er zelf een slaatje uit te slaan. Mensen fakturen sturen en hopen dat ze betaald worden. Het zaakje stinkt....
Hi all,
Zit momenteel ook in zo'n schuitje. Als 15 jaar IT-er kan ik alleen maar zeggen dat degene die de webshop gemaakt heeft (of diens manager) geen verstand heeft van beveiliging.
Zit nu dus ook met zo'n factuur (�100) in mijn maag, heb even ingelogd met de gegevens die erop stonden. Inderdaad is het pakketje opgehaald op zo'n Kiala punt in Rotterdam.
krediet aanbieden voor een paar sokken, en dan hopen dat er betaalt wordt. Ik hoop dat de H&M helemaal wordt leeggetrokken en dat de facturen op naam van de bestuurders van de H&M komen te staan.