Jaarlijks trekt het wonderschone Barcelona miljoenen bezoekers, en vele toeristen dromen er van om er ooit te gaan wonen.
Als webwinkelier ben je natuurlijk in theorie behoorlijk vrij om je te vestigen waar je maar wilt en is het dus heel goed mogelijk om je dromen na te jagen.
Droom je even mee over de vestiging van je webwinkel in Barcelona?
Als voormalig bewoner van en ondernemer in de Catelaanse hoofdstad kan ik uit eigen ervaring de mooie en iets minder mooie vestigingsvoorwaarden vertellen. Even een paar pro's op een rij:
Hoewel sommige Nederlanders nog steeds denken dat de derde wereld bij de pyreneeën begint, is Spanje gewoon een modern land. Zoals je in de blog van Lennert de Rijk kunt lezen, zijn behoorlijk wat ondernemers in het land innovatief, creatief en internationaal gericht.
De locale Spaanse webwinkel omzet begint toe te nemen. De Spaanse e-commerce vereniging spreekt zelfs van een regelrechte bedreiging voor de traditionele uitverkoopmaand.
Maar wat je ook van het aankoopgedrag van de Spanjaard vindt, doordat Spanje lid is van de Europese Unie, heb je ook weinig barrieres bij het exploiteren van een pan-Europese webwinkel.
Terwijl in de overspannen Nederlandse personeelsmarkt geen online marketeer of programmeur meer te vinden is, kan je in Barcelona nog redelijk veel slimme medewerkers vinden. Zij verdienen ook wat minder dan in Nederland.
Daarnaast zijn er enorm veel hoogopgeleide buitenlanders uit allerlei landen. Erg handig als je je spullen in de hele Europese Unie wilt verkopen. Een stad vol met jonge Europeanen die jouw Deense klantenservice mailtjes in hun moedertaal kunnen beantwoorden of je Griekse adword campagne kunnen opzetten.
Voor al die webwinkeliers die hun handel uit China halen is het goed te weten dat er in de Barcelonese haven flink wat boten uit het Verre Oosten aankomen.
Een ander aantrekkelijk punt is dat er hier en daar subsidies zijn voor nieuwe innovatieve startende bedrijven en als je geluk hebt krijg je goedkope kantoorruimte in de leuke gebouwen van Barcelona Activa. Al met al, geen vuiltje aan de lucht.
Tuurlijk, zoals een bekende voetbalheld die in deze stad als de verlosser wordt gezien eens zei: ieder voordeel heb z'n nadeel. Barcelona heeft ook wat nadelen.
Een beetje bureaucratie bijvoorbeeld, dat kom je wel tegen. Zo moest ik ooit voor een adreswijziging 3 keer langs de notaris en in vier rijen staan bij het Registro Mercantil (het handelsregister). De plaatselijke bank lijkt ook wat meer stempels te zetten dan strikt noodzakelijk, maar ach, uiteindelijk zijn dat mooie verhalen voor het thuisfront.
Je betaalt in Spanje ook iets meer Vennootschapsbelasting. De vennootschapsbelasting gaat tussen 2007 en 2011 ieder jaar met één procentpunt omlaag van de huidige 35 naar 30 procent. Voor het MKB met een omzet tot maximaal 8 mln euro worden de tarieven verlaagd van 30 naar 25 procent. Ter vergelijking, afhankelijk van je winst betaal je in Nederland in 2007 tussen de 20 en 25,5% vennootschapsbelasting.
Maar voor die paar nadelen, krijg je een hoop levensvreugde terug. Het is een stad met een heerlijk strand en heel veel leuke kroegen. Een stad met aparte winkeltjes, mooie exposities, vele concerten en schitterende musea. Een stad met skipistes op 2 uur afstand en fantastische architectonische hoogstandjes. Een stad waar ik mooie culinaire herinneringen aan over hield. Kortom, een webwinkel vestigingsplaats voor levensgenieters!
Als webwinkelier ben je natuurlijk in theorie behoorlijk vrij om je te vestigen waar je maar wilt en is het dus heel goed mogelijk om je dromen na te jagen.
Droom je even mee over de vestiging van je webwinkel in Barcelona?
Als voormalig bewoner van en ondernemer in de Catelaanse hoofdstad kan ik uit eigen ervaring de mooie en iets minder mooie vestigingsvoorwaarden vertellen. Even een paar pro's op een rij:
Hoewel sommige Nederlanders nog steeds denken dat de derde wereld bij de pyreneeën begint, is Spanje gewoon een modern land. Zoals je in de blog van Lennert de Rijk kunt lezen, zijn behoorlijk wat ondernemers in het land innovatief, creatief en internationaal gericht.
De locale Spaanse webwinkel omzet begint toe te nemen. De Spaanse e-commerce vereniging spreekt zelfs van een regelrechte bedreiging voor de traditionele uitverkoopmaand.
Maar wat je ook van het aankoopgedrag van de Spanjaard vindt, doordat Spanje lid is van de Europese Unie, heb je ook weinig barrieres bij het exploiteren van een pan-Europese webwinkel.
Terwijl in de overspannen Nederlandse personeelsmarkt geen online marketeer of programmeur meer te vinden is, kan je in Barcelona nog redelijk veel slimme medewerkers vinden. Zij verdienen ook wat minder dan in Nederland.
Daarnaast zijn er enorm veel hoogopgeleide buitenlanders uit allerlei landen. Erg handig als je je spullen in de hele Europese Unie wilt verkopen. Een stad vol met jonge Europeanen die jouw Deense klantenservice mailtjes in hun moedertaal kunnen beantwoorden of je Griekse adword campagne kunnen opzetten.
Voor al die webwinkeliers die hun handel uit China halen is het goed te weten dat er in de Barcelonese haven flink wat boten uit het Verre Oosten aankomen.
Een ander aantrekkelijk punt is dat er hier en daar subsidies zijn voor nieuwe innovatieve startende bedrijven en als je geluk hebt krijg je goedkope kantoorruimte in de leuke gebouwen van Barcelona Activa. Al met al, geen vuiltje aan de lucht.
Tuurlijk, zoals een bekende voetbalheld die in deze stad als de verlosser wordt gezien eens zei: ieder voordeel heb z'n nadeel. Barcelona heeft ook wat nadelen.
Een beetje bureaucratie bijvoorbeeld, dat kom je wel tegen. Zo moest ik ooit voor een adreswijziging 3 keer langs de notaris en in vier rijen staan bij het Registro Mercantil (het handelsregister). De plaatselijke bank lijkt ook wat meer stempels te zetten dan strikt noodzakelijk, maar ach, uiteindelijk zijn dat mooie verhalen voor het thuisfront.
Je betaalt in Spanje ook iets meer Vennootschapsbelasting. De vennootschapsbelasting gaat tussen 2007 en 2011 ieder jaar met één procentpunt omlaag van de huidige 35 naar 30 procent. Voor het MKB met een omzet tot maximaal 8 mln euro worden de tarieven verlaagd van 30 naar 25 procent. Ter vergelijking, afhankelijk van je winst betaal je in Nederland in 2007 tussen de 20 en 25,5% vennootschapsbelasting.
Maar voor die paar nadelen, krijg je een hoop levensvreugde terug. Het is een stad met een heerlijk strand en heel veel leuke kroegen. Een stad met aparte winkeltjes, mooie exposities, vele concerten en schitterende musea. Een stad met skipistes op 2 uur afstand en fantastische architectonische hoogstandjes. Een stad waar ik mooie culinaire herinneringen aan over hield. Kortom, een webwinkel vestigingsplaats voor levensgenieters!
Als enige Nederlandse online marketing bureau in Spanje zien we veel positieve ontwikkelingen, ook voor Nederlandse ondernemers, zoals ik in mijn blog heb geschreven. Eind volgende maand groeien we naar 20 medewerkers en verhuizen we naar een nieuw kantoorpand. Misschien een leuke gelegenheid om langs te komen, ook als je geen nieuwe plannen hebt vanuit Barcelona. Al is het maar om de culinaire herinneringen op te halen...