Twinkle | Digital Commerce

Online shoppers actiever op web

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:46

Online shoppers zijn ook op andere vlakken actiever dan de internetgebruiker die niet online koopt, zegt retail consulting groep J.C. Williams Group na onderzoek. Het door Visa en Yahoo Canada gesponsorde onderzoek toonde aan dat mensen die online producten kopen vaker aan andere internetactiviteiten deelnemen, zoals bloggen, online netwerken, video's plaatsen en reviews schrijven dan mensen die het internet wel gebruiken, maar er nooit kopen.

Activiteiten
Uit het Canadeze onderzoek blijkt dat 29 procent van de online shoppers een online productreview geschreven heeft. Van de offline shoppers zegt 9 procent weleens een dergelijke review te hebben geschreven. Webshoppers hebben ook twee keer zo vaak videocontent online gezet, 19 procent versus 8. En 35 procent van de online shoppers heeft weleens geblogd, terwijl 21 procent van de consumenten die niet online kopen aangeeft dit weleens te doen.

Informatiebron
Daarnaast blijkt uit dit onderzoek dat de meeste online shoppers consumentenreviews als belangrijkste bron voor productinformatie raadpleegt (60 procent). Daarnaast vindt 31 procent deze informatie in kranten of tijdschriften. 'Consumenten gebruiken in toenemende mate een online community of netwerk voor advies, in plaats van traditionele massamedia', zegt Jim Okamura, senior partner bij J.C. Williams Group. 'Het is indicatief voor de ontwikkeling van de steeds invloedrijkere consument en de snelle fragmentatie van mediakanalen.'

Producten
Online shoppers kopen ook een steeds breder scala aan producten online. 23 procent van deze groep zegt in de afgelopen zes maanden kleding en accessoires online te hebben gekocht. Twee procent meer ten opzichte van een gelijksoortig onderzoek vorig jaar. 21 procent heeft consumentenelektronica gekocht in dezelfde periode, een toename van 5 procent. Bijna een kwart, 24 procent zegt online tickets te kopen (+4 procent) en zes procent heeft meubels, huis- en tuinproducten via het web gekocht, een toename van 2 procent. Gemiddeld gaven Canadezen in de afgelopen zes maanden 454 Amerikaanse dollar online uit, 7 dollar meer dan vorig jaar in dezelfde periode.

Het onderzoek werd tussen 19 en 27 april uitgevoerd onder 1.500 online shoppers en 500 mensen die dat niet doen.