Twinkle | Digital Commerce

De media zijn dood, leve de blogger!

2017-05-26
180101
  • 3:06

De meeste media dalen hard in oplage en bereik. Dat stelt de PR-wereld voor uitdagingen. Waar uitdagingen zijn, zijn kansen. En dat geldt ook voor webshops.



Sinds enkele jaren is dit het nieuws waarmee wij ieder kwartaal weer om de oren worden geslagen. Alleen de grootsten der aarde - in vrouwenland bijvoorbeeld de Linda. - weten iedere maand nog keihard te scoren.

Survival of the fittest
Maar het kaf dat van koren gescheiden is, is in veel gevallen keihard op weg om de rode cijfers in te duiken, of de hoop is inmiddels al opgegeven. Ook in de wereld van radio en televisie gaat het slecht. Als we de vakbladen over marketingcommunicatie mogen geloven, is er ook hier een survival of the fittest gaande.

Maar betekent dit dat de traditionele media hun langste tijd hebben gehad? En zo ja, betekent dat weer dat bedrijven, merken en bureaus die hard werken aan hun eigen PR, zich maar beter achter de oren kunnen krabben en hun heil ergens anders moeten gaan zoeken?

Ruimte beperkter
In mijn optiek zal het zo hard niet lopen. Natuurlijk zijn de media niet dood. Het gros van de mensheid zal voorlopig nog gewoon genieten van zowel intelligent als van wat laagdrempeliger vertier op radio en televisie. En tijdens de zomermaanden genieten van een magazine naar keuze. Ook de krant, zij het misschien in iets andere en interactievere vorm, zal ons altijd van nieuws blijven voorzien. Maar het kan wel betekenen dat het scala aan media dat we twee, drie jaar geleden nog voorhanden hadden om ons eigen verhaal te kunnen vertellen, krimpende is. Dat de ruimte voor ons verhaal letterlijk beperkter wordt. En dat stelt de PR-wereld voor uitdagingen. Waar uitdagingen zijn, zijn kansen. En dat geldt ook voor webshops.

Definitie
In de oorspronkelijke definitie staat Public Relations maar voor één ding: niet het gratis stukkie in de krant, dat is slechts een gevolg. Het draait om relaties aangaan met uw publiek. Met journalisten, redacteuren of andere belangrijke doelgroepen. Uzelf zichtbaar, interessant en relevant maken door boeiende, inspirerende en vooral veel verschillende verhalen te vertellen. Alleen zo springt u - en met u uw product of dienst - in het oog van de journalist, de redacteur of de (media)stylist. Het is de kunst om commerciële verkooppraatjes te laten voor wat het is, en vanuit een voor het medium relevante context de rode jas in de etalage te hangen, om uiteindelijk de grijze die in de online schappen hangt te kunnen verkopen.

Directe invloed
Maar het krimpende aanbod in het medialandschap betekent wel dat we grotere ambities moeten hebben. En dat we ons niet moeten blindstaren op de traditionele media en de achterliggende journalistenclubs. Daar biedt de online wereld, en bloggers in het bijzonder, gelukkig uitkomst. Want met honderdduizenden bloggers in Nederland is er voor elk product en elke productcategorie wel een persoon geïnteresseerd om uw verhaal aan te horen. Iemand die uw product of dienst wellicht uit wil proberen. En wie weet hier wel een verhaal over wil schrijven. Een blog dat gelezen wordt door een publiek dat eveneens geïnteresseerd is in dit onderwerp. Immers, waarom zouden ze het anders lezen? Een blog dat dus misschien nog wel meer directe invloed heeft op de consument dan een advertentie, een artikel of een item op de radio. Want niet alleen zijn de laatstgenoemde soms moeilijk om te realiseren, we percipiëren blogs vaak als veel authentieker en geloofwaardiger. Omdat ze geschreven zijn door 'de normale mens'. Een functie waarin iedereen zich maar al te goed in kan herkennen. En dit ook op die manier waardeert.

Spekkoper
Het feit dat PR ook voor webshops een 'gratis stukkie in de krant' kan opleveren geloof ik wel. Dat hebben wij binnen ons vakgebied de afgelopen jaren wel bewezen. Maar het is de webshopeigenaar die nu als een van de eerste een vertaalslag hierop kan maken en zijn verhaal relevant en interessant maakt voor de blogger die zijn of haar publiek raakt, die uiteindelijk spekkoper zal zijn.