Bloggers zijn hot. En hun outfits zijn gewild. Maar hoe kom je eraan? En wat doen die bloggers eigenlijk met hun uitpuilende kledingkasten? Een beetje fashionblogger houdt immers naast een salaris ook een overdaad aan kleding over aan haar blog.
Tekst: Danielle Scheffer
Als influencer specialist voor een social media agency werkte Femke Goos een paar jaar nauw samen met een aantal bloggers. Ze legde de link tussen de grote vraag van de consument naar de items van de bloggers en de overvolle garderobekasten van de influencers. Zo ontstond blg-shp: de webshop die de gekregen kleding van bloggers verkoopt. Een deel van de spullen is vrijwel nieuw en alleen gedragen voor de foto op Instagram – waar de fashionista’s voortdurend met een nieuwe look op verschijnen. ‘Tweedehands kleding kun je op veel plekken kopen. Maar een platform alleen van bloggers, dat was er nog niet’, meldt Goos, die zelf ook een mode-achtergrond heeft.
Blg-shp.com is selectief bij het kiezen van fashionbloggers. De webwinkel heeft op dit moment zeven populaire, grote bloggers aan zich verbonden, waaronder Ruba Zai (@hijabhills). ‘Zij heeft momenteel bijna een miljoen volgers op Instagram en richt zich op de moslimamarkt. Een vaak “vergeten” markt, waar weinig merken nog iets mee doen’, zegt Goos.
De webshop wordt gerund door Goos en twee partners. Zij verzorgen samen de logistiek en distributie. ‘We nemen de bloggers eigenlijk alles uit handen: opslag, fotografie, beschrijving, verzending via PostNL. We bepalen aan de hand van de hoeveelheid items een percentage dat de blogger eraan overhoudt. De rest is onze verdienste.’ Marketingwise wordt gebruikgemaakt van social media en free publicity.
In de toekomst wil de webshop samenwerken met de vijftien beste bloggers van Nederland, daarna komt het buitenland in zicht.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2017.
Blogger influencing lijkt nu ook helemaal overgevlogen te zijn vanuit Amerika. Daar bestaat dit ook al.