Twinkle | Digital Commerce

Met welke soorten content doet u Google plezier?

2017-05-28
180101
  • 5:25

Dat goede content van positieve invloed kan zijn op uw zoekmachineresultaten is u waarschijnlijk meer dan bekend. Maar welke soorten content ziet Google graag? Jeff Foster, eigenaar van WebBizIdeas, geeft op Marketingprofs.com voorbeelden. Een aantal hiervan leest u hier.

1. Interviews

Google beloont de partijen die goede content publiceren voor hun gebruikers. Een gemakkelijke manier om goede content te verkrijgen is door het interviewen van experts uit uw branche en deze interviews vervolgens te publiceren. De interviews hoeven niet per se face-to-face plaats te vinden. Bekijk het onderstaande voorbeeld van BrightLocal. Dit interview kan via mail, telefoon of persoonlijk zijn gedaan.

Er zijn meerdere voordelen aan het interviewen van experts, zo zullen de deskundigen waarschijnlijk naar uw site linken en uw bezoekers zullen uw site/bedrijf sneller vertrouwen door het verband met de experts.

U zult het meeste rendement behalen als u ‘rel=author tags’ gebruikt in uw site en als u uw gastbloggers vraagt om uw site toe te voegen in Google+ als een site waaraan ze bijdragen. Bekijk deze video voor meer uitleg hierover.


2. Lijstjes
Mensen en Google houden van lijstjes. Het enige wat u hoeft te doen is een top tien van iets te bedenken. Heeft u hulp nodig bij het bedenken van soorten lijstjes? Hieronder staan enkele tips om inspiratie op te doen:

  • Google.com
    Om lijstjes te vinden die mensen eerder hebben gemaakt, typ het volgende in op Google.com: intitle:list intitle:[KEYWORD] "top 10"
  • Google Images
    Om visuele lijstjes te vinden die eerder zijn gepubliceerd, typt u het volgende in bij Google Images: intitle:infographic intitle:"top 10" [KEYWORD]
  • Google News
    Om lijstjes te vinden die door grote mediakanalen zijn gepubliceerd, typt u in Google News in: intitle:"top 10" [list] [KEYWORD]
  • Google Blogs
    intitle:"top 10" [list] intitle:[KEYWORD]


3. Resource centers
Wikipedia staat op nummer één bij enorm veel zoekwoorden, omdat het een bron is die biedt waar mensen naar op zoek zijn: betrouwbare, georganiseerde informatie.

Google wil niet dat u een blog opstart en enkel en alleen blogt over zoekwoorden waarmee u de nummer één ranking kunt behalen. Niemand leest dat en Google zal uw blogpost niet op de eerste ranking plaatsen. In plaats van het schrijven van blogposts alleen om zoekwoordrijke content te kunnen publiceren, kunt u beter nadenken over een creëren van een zogenaamde recourse center.

Wat is een resource center? Dit is een educatief gedeelte van uw website dat informatie weergeeft op een manier die aanspoort tot leren. Hieronder een voorbeeld van een resource center (klik hier om de webpagina te bekijken).

Google houdt van resource centers, aangezien vaak veel mensen naar zo’n center linken, content ervan delen en ze spenderen over het algemeen langer op zo’n site dan op een blog. Plaats dus hetgeen waarover u heeft geschreven en wilt gaan bloggen in een educatief resource center en hou dit continu up-to-date. Google zal u gaan belonen.


4. Social content
Dit is een no-brainer, maar toch wordt het nog niet altijd toegepast. Werkt u altijd uw status bij op Google+, Twitter en Facebook wanneer u content publiceert? Als u via een social media-kanaal schrijft wat u aan het doen bent, louter en alleen omdat iemand heeft gezegd dat u dit op zijn minst één keer per dag dient te doen, dan is dat vrij zinloos. Niemand zal u via social media volgen, tenzij hetgeen u post hen overtuigt dat ze u moeten volgen omdat ze anders in de toekomst relevante postings van u zullen missen.

De eenvoudigste manier om volgers te krijgen die tevens potentiële klanten zijn, is door aan ze te bewijzen dat u een expert bent. Dus zorg voor goede content en update uw accounts als u nieuwe content publiceert.

5. Polls en onderzoeken
Tijdens de presidentsverkiezingen in Amerika zijn de Amerikanen overspoeld met polls en onderzoeken. Mensen verwerken informatie meestal beter als ze het als volgt krijgen voorgeschoteld:


Maak voor een goed resultaat gebruik van minimaal achthonderd mensen voor een poll of onderzoek, geef de resultaten visueel weer, publiceer de resultaten op uw site en benader mediakanalen met aanvullende informatie, data en grafische beelden die ze kunnen gebruiken. Als u zelf geen tijd heeft om een poll te houden, dan kunt u hier ook een extern bedrijf voor inschakelen. Hou er wel rekening mee dat een poll nauwkeurig dient te zijn en dat er voldoende respondenten dienen mee te werken, anders is de kans groot dat andere partijen uw content niet overnemen omdat ze het niet representatief genoeg vinden en haalt u er ook geen voordeel uit binnen Google.

6. Updates
Wikipedia is niet in één dag gebouwd; de content is geschreven, herzien, geactualiseerd en opnieuw herzien, herschreven en herzien. Dus vraag uzelf af: kan de content die ik vorig jaar heb geschreven over een bepaald onderwerp worden bijgewerkt? Is er een nieuw rapport over het onderwerp naar buiten gebracht? Waarom zou ik alleen nieuwe content schrijven en geen oude content herschrijven?

Google houdt van verse content die up-to-date wordt gehouden en gebruikers houden ervan om één goede bron te vinden die al hun vragen beantwoordt, in plaats van dat ze naar twintig verschillende blogs moeten browsen. Werk daarom regelmatig (bijvoorbeeld elke maand of elk jaar) uw bestaande content bij.

7. Reviews
Hoe kan een lokaal servicegericht bedrijf content creëren waar Google van smult? Zoek populaire producten waar mensen in geïnteresseerd zijn en maak reviews. Bent u bijvoorbeeld chiropractor of sporttherapeut, dan kunt u een videoreview maken van de ‘kinesio tape’, die door Olympische beachvolleybalspelers wordt gebruikt.


8. Vergelijkingen
Als u iets vergelijkt op een manier waarvan valt te leren, kunt u goede successen behalen met Google. Neem bijvoorbeeld de vele panda vs. pinguïn illustraties die zijn gemaakt toen de Pinguïn-update kwam. De afbeelding hieronder geeft 71 root domains aan die ernaar linken. Eén keer raden of Google dit fijn vindt of niet?


9. Nieuws
Als u een van de eersten bent die een nieuwsbericht rapporteert, kan Google u belonen met een nummer één positie. Maar als u rechtstreeks nieuws saai vindt, wees dan creatief met nieuws dat wordt gebracht. De post van Mashable genaamd ‘7 fake hurricane Sandy Photos’ heeft 451 websites die ernaar linken en 173.000 sites die de post delen. De foto’s waren niet eens van Mashable, maar hieronder de sociale statistieken van het bericht:


10. Cases en onderzoeken
Klantcases zijn interessant om te lezen en time-tested. Als de case interessant genoeg is, is de kans groot dat lezers de case zullen delen. Maar wat echt kan helpen om te zorgen dat een case ‘viral’ gaat, is wanneer u ‘speelt’ of ‘test’ met een bepaalde theorie en vervolgens een case ontwikkelt, gebaseerd op het proces waar u doorheen bent gelopen. Neem voor voorbeelden een kijkje op Marketingexperiments.com.


11. Discussie
Veel mensen houden ervan om naar een gepassioneerd, maar logisch betoog te luisteren. Dus ga een keer een discussie aan, word ‘boos’, start met schrijven en publiceer: u zult merken dat uw blog meer reacties zal krijgen dan ooit te voren. Bedenk wel dat u zowel positieve als negatieve reacties op uw 'tirade' zal ontvangen.

Het uitgebreide artikel met meer voorbeelden en tips vindt u op Marketingprofs.com.