Twinkle | Digital Commerce

RSS binnen de webwinkel

2017-05-26
  • 4:32

Voor promotionele acties en informatieve diensten

Tekst: Geert-Jan Smits

RSS, uitgevers van tijdschriften en dagbladen hebben het met hun contentgerichte websites al omarmd. Zij gebruiken de toepassing vooral om traffic te genereren. Maar kan een webwinkel RSS  - Really Simple Syndication - ook inzetten om de omzet te vergroten? Dit artikel bespreekt de mogelijkheden en geeft enkele praktijkvoorbeelden.

Wikipedia formuleert RSS als volgt: 'het is een toepassing van de internetmetataal XML'. RSS-bestanden worden veelal gebruikt om webcontent beschikbaar te maken voor een groot bereik van afnemers. Gewoonlijk wordt een pagina op internet getoond met een mooie presentatie en omgeven door navigatie en advertenties. Met RSS wordt hiervan een ruwe versie geleverd met alleen de hoofdlijnen en een link naar de echte pagina.

Tijdsaspect

Om RSS-bestanden te lezen is aparte software nodig. De informatie die de leverancier aanbiedt in RSS-formaat wordt een RSS-feed genoemd. Informatie lezen via een RSS-lezer bespaart de internetter vooral tijd. De consument hoeft geen e-mail te openen of de website zelf te bezoeken. De dienst is interessant als je snel op de hoogte wilt blijven in een specifiek interessegebied.

Succesvolle RSS-feeds zijn er op het gebied van:

• nieuwsverspreiding (dagbladen en tijdschriften),

• verkeers- en flitsinformatie,

• vacaturenieuws,

• koopjes volgen op vraag- & aanbodwebsites,

• aandelenkoersen.

De diensten die het goed doen hebben allemaal het tijdsaspect gemeen: de gewenste informatie is vluchtig en al na enkele dagen of zelfs uren niet meer interessant.

De webwinkel en RSS

Ook een webwinkel kan RSS benutten.En wel voor een tweetal zaken: voor promotionele acties en voor informatieve diensten.Hieronder lichten we beide varianten toe.

1) Promotionele acties: alert services

Zeker bij tijdsgebonden aanbiedingen en bij snelveranderende prijzen kan de marketeer RSS inzetten. Denk hierbij aan:

• lastminute-aanbiedingen (reiswebsites),

• op=op-acties (geschikt voor alle webwinkels),

• dagelijkse aanbiedingen,

• notificatie van nieuwe producten (boeken, cd's, dvd's, kleding et cetera).

2) Informatie & nieuws

De webwinkel kan de relatie met zijn doelgroep versterken en het bezoek vergroten door de klant te attenderen op interessante, nieuwe content zoals:

• laatste modetrends,

• nieuwe recepten,

• tuinadviezen die passen bij het seizoen.

Door de consument te attenderen op interessante content kan de bezoekfrequentie worden verhoogd. Het is wel zo dat deze dienst zal 'concurreren' met de meer traditionele vorm van online-marketing, namelijk e-mailnieuwsbrieven.

Webshopvoordelen

Het aanbieden van RSS-feeds is al populair op reissites, vergelijkingssites en vacaturesites. Grotere webshops laten het vooralsnog afweten. Zeker voor webshops met een groot en snel wisselend productassortiment is RSS geschikt. Wehkamp, Neckerman, Otto, Bol.com, Bruna, Free Record Shop zouden de dienst kunnen en misschien zelfs moeten omarmen.

RSS biedt de marketeer een aantal voordelen:

• Meer effect - Consumenten worden meer en meer wantrouwend ten aanzien van commerciële e-mail. De inbox loopt vol en de overvloed aan commerciële e-mails heeft het medium minder effectief gemaakt. RSS-berichten komen direct binnen op het beeldscherm (en verdwijnen weer vanzelf) en zullen meer direct effect bereiken.

• Lage kosten - Het opzetten van een RSS-dienst is bijna gratis en is daarmee zeer laagdrempelig voor elke webshop. Daarnaast is het versturen van RSS-feeds gratis en zal ook gratis blijven. De kans bestaat dat providers het versturen van bulk e-mail in de toekomst gaan belasten.

• Toename in de kwaliteit van traffic - RSS zal zorgen voor een toename in bezoek op de website. En dat zijn dan vooral bezoekers die de webshop al kennen en positief staan tegenover de producten. Anders hadden zij zich niet ingeschreven op de RSS-feed. En als de consument specifiek kan aangeven over welke onderwerpen hij op de hoogte wil blijven, dan zal de bezoekerskwaliteit verder toenemen.

Barrières wegnemen

Maar laten we eerlijk zijn, de RSS-button komen we nog nauwelijks tegen bij Nederlandse webshops. Daar zijn twee redenen voor te geven.

Ten eerste ervaart de consument de technologie nog als lastig. De dienst en de technologie zijn nog nauwelijks bekend bij het grote publiek. De consument moet de readers ook apart installeren. Zo heeft Totaljobs.nl anderhalve pagina nodig om uit te leggen hoe RSS werkt en hoe je het kunt installeren. Stap 1 begint als volgt: Controleer of het Microsoft.Net framework al geïnstalleerd is op je computer... U zult begrijpen: menig bezoeker zal meteen afhaken!

Daarnaast is vaak onduidelijk hoe de bezoeker de RSS-feed kan gaan gebruiken. Als de bezoeker op Marktplaats op het RSS-icoon klikt, dan verschijnt een pop-up met daarin onbegrijpelijke XML-code. Het is voor de beginnende internetter onduidelijk wat hij hier mee aan moet.

Overtuigen

RSS biedt de online-marketeer een extra kanaal om het contact met de klant te vergroten. Het biedt de mogelijkheid de internetter heel gericht te attenderen op interessante aanbiedingen of informatie. Als de webshop het goed aanpakt, vergroot RSS het aantal en de kwaliteit van bezoekers. Maar dan moet u de internetter wel bij de hand nemen; menigeen moet nog worden overtuigd van het nut van RSS.

Het gevaar bestaat dat de consument - net als bij e-mailmarketing - in de toekomst wordt overladen met RSS-berichten. Zet RSS daarom zeer specifiek in en bied de bezoeker de mogelijkheid om nauwkeurig te specificeren over welke onderwerpen hij RSS-feeds wil ontvangen. Zoals Marktplaats.nl dat nu al doet.

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Rating


Voorbeeld

Voorbeelden van webshops die RSS inzetten:

• Travelocity.com

• Orbitz.com

• Ice.com

• Ebags.com

• Marktplaats.nl

• Totaljobs.nl


RSS-tips: best practice

• Ontwikkel specifieke acties die het gebruik van RSS promoten: een 'aanbieding van de week' of een 'op=op-actie' doen het goed.

• Breng de RSS-mogelijkheid onder aandacht van uw bezoekers (homepage, e-mailnieuwsbrief, dm, catalogus).

• Zorg altijd voor een 'call-for-action' in de RSS-tekst: u moet de bezoeker 'verleiden' om de webshop te bezoeken.

• Verwijs altijd naar de relevante (actie)pagina en niet naar de homepage.

• Stem de RSS-activiteiten af met uw e-mailcampagnes: vermijd overlap.


Clicks

www.wehkamp.nl
www.neckermann.com
www.otto.nl 
www.bol.com
www.bruna.nl
www.frs.nl
www.travelocity.com
www.orbitz.com 
www.ice.com
www.ebags.com
www.marktplaats.nl
www.totaljobs.nl










 


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2006