Twinkle | Digital Commerce

Personaliseren begint hier

2017-05-26
413291
  • 1:48

E-mail is effectiever als u de ontvanger persoonlijk aanspreekt, dat weet iedereen. Maar als u denkt dat het invoegen van iemands naam voldoende is voor een betere respons, dan loopt u hopeloos achter. Hoe personaliseert de marketeer anno 2009?

Tekst: Michael Linthorst

Natuurlijk kunt u persoonsgegevens direct in uw mailing verwerken, maar personaliseren is veel meer dan dat. U kunt complete mailings op de ontvanger afstemmen, volledig geautomatiseerd op basis van opgeslagen klantgegevens. Binnen een enkele mailing kunt u dan, afhankelijk van de doelgroep, bepaalde stukken tekst tonen of juist verbergen. Houd bij hoe vaak uw nieuwsbriefabonnees een aankoop doen en bied frequente klanten een actiekorting die voor de eenmalige sitebezoekers niet zichtbaar is.

Dynamische inhoud
Door de inhoud van uw mailings dynamisch in te laden, bent u nog vrijer in uw personalisatie. Plaats uw teksten en aanbiedingen in RSS-feeds en neem de gewenste feed op in uw mailing. Op het moment van verzenden wordt aan de hand van de gegevens van de ontvanger automatisch de laatste informatie uit de juiste feed gehaald en in de mailing gezet. Gaat iemand op vakantie? Dan wordt automatisch de RSS feed met het weerbericht voor zijn bestemming ingeladen.

Lay-out aanpassen
Dergelijke trucs zijn ook toe te passen op afbeeldingen. Pas de header boven uw e-mailing aan als u de inhoud personaliseert. Verkoopt u kleding? Toon uw mannelijke klanten een afbeelding van een strak gestylde man en uw vrouwelijke klanten een dame in een vrolijk jurkje. De afbeeldingen past u aan op geslacht, leeftijd en aankoopgeschiedenis van de ontvanger. Nog een stap verder is het afstemmen van de uitstraling van de mailing. Toon niet alleen aanbiedingen uit de heren- of damescollectie, maar pas meteen het kleurenpalet aan. Gebruik bijvoorbeeld diverse grijstinten voor uw mannelijke klanten en frisse geeltinten voor vrouwelijke abonnees.

Meer
Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk met personalisatie. De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk aan campagnes die voor elke ontvanger apart worden ingestart (event-driven). Bovenstaande tips zijn eenvoudig toe te passen en doen meer voor uw conversie dan alleen maar een persoonlijke aanhef.

Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 09-2009.


Gerelateerde artikelen: