Veel online-conversies eindigen op de bedankpagina. Na een informatieaanvraag, aankoop of download, volgt een kale pagina met een korte tekst. Daarna beindigt de bezoeker zijn bezoek aan de website.
Tekst: Martijn van Vreeden
Een bedankpagina kan echter van veel meer waarde zijn. Een bezoeker heeft immers al een transactie afgerond en is vertrouwd met de website. Bovendien is hij duidelijk enthousiast over het aanbod. Benut daarom de bedankpagina om de relatie tussen de bezoeker en de website te versterken.
De volgende algemene tips zijn voor iedere website inzetbaar en zorgen ervoor dat u net iets meer uit de conversies weet te halen:
Voeg een tell-a-friendformulier toe;
Geef een mogelijkheid tot inschrijving voor een nieuwsbrief;
Geef succesverhalen, bijvoorbeeld testimonials;
Laat weten wanneer vragende bezoekers antwoord krijgen.
Business-to-business-websites
Om een nieuw zakelijk contact extra kracht bij te zetten, is het geen overbodige luxe om een sterkere band te creren nog voordat het vervolgcontact gaat plaatsvinden. U kunt dit doen door meer geloofwaardigheid te wekken. De volgende elementen kunt u aan de bedankpagina toevoegen, om nieuwe zakelijke klanten sterker aan u te binden:
Een recent persbericht van het bedrijf;
Een relevant artikel over het bedrijf;
Een download van een (gerelateerd) whitepaper;
Een link naar de RSS-feed van de website, en/of;
Een link naar een LinkedIn- of Twitter-pagina van het bedrijf.
E-commerce-websites
Een webwinkel kan de bezoeker na een succesvolle aankoop op vele manieren helpen de aankoop netjes af te ronden en zelfs nog een goede doorstart te geven. Upselling op een bedankpagina is in Amerika al jaren een succes-volle methode om meer uit converterende bezoekers te halen.
Een e-commerce bedankpagina kunt u eenvoudig van meerwaarde voorzien door n of meerdere van de onderstaande elementen toe te passen:
Een toelichting op hoe de aankoop verder te volgen;
Coupons voor een volgende aankoop;
Een speciale weekaanbieding tonen;
De catalogus als download aanbieden;
De mogelijkheid bieden om de factuur te printen
Conclusie
Bovenstaande tips maken het mogelijk om een bezoeker iets extras te bieden op een bedankpagina. Houdt hierbij wel rekening met de specifieke wensen van de bezoeker. Het is essentieel dat de inhoud van de bedankpagina 100 procent aansluit bij de conversie. U helpt een bezoeker niet door een transactie te laten volgen op een ongerelateerde aanbieding. Geef bezoekers het gevoel dat u ze verder wilt helpen, zelfs nadat de transactie voltooid is.
Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Martijn van Vreeden (SEM-consultant bij Traffic Builders) voor conversieoptimalisatiewebsite Webanalisten.nl, en herschreven voor Twinkle.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 07-2009.
Interessant artikel! Ik heb toevallig onlangs mijn bedanktpagina aangepast. In plaats van een simpele zin als "Bedankt voor uw interesse, wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.", staat er nu binnen hoeveel tijd er gereageerd zal worden en hoe (afhankelijk van de aanvraag). Ook staan er testimonials en een tell-a-friend formulier onder. Hierdoor is de pagina mooi gevuld en dat komt net iets professioneler over.
tell-a-friend formulieren zijn wettelijk verboden onder de zgn spamwet. Goed advies dus!
Bas, daar ben ik het niet mee eens. Tell-a-friend mag best, als je je maar aan een aantal regels houdt. - Beloon niemand voor het doorsturen van e-mails - Zorg dat het initiatief voor doorsturen niet bij jou ligt - Laat alleen doorsturen naar bekenden, die de afzender er persoonlijk op kunnen aanspreken