Elke maand als u weer een aantal artikelen op uw website heeft gepubliceerd, is het tijd om een nieuwsbrief te versturen. Teksten kopiëren, plakken, opmaken, doorlinken naar de website… Oh, en ook nog een aparte versie voor klanten en voor niet-klanten natuurlijk!
Tekst: Michael Linthorst
Daar gaan we weer: kopiëren, plakken, opmaken…. Vergeet ook niet om intern nog iedereen op de hoogte te brengen: kopiëren, plakken… Moet er misschien nog een deel van de berichten naar uw persrelaties? En, weer: kopiëren…
Dat kan makkelijker!
Plaats uw artikelen centraal in een systeem. Alle artikelen zijn zo overzichtelijk bij elkaar en eenvoudig te beheren. Zorg daarnaast dat uw website, nieuwsbrief en andere uitingen hun content uit dit centrale systeem kunnen inlezen. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een RSS- of Atomfeed. Een dergelijke feed maakt gebruik van een gestandaardiseerd XML-format dat allerlei media uitleest. Zo kunt u vanuit de centrale content publiceren naar de website, een e-mailbericht, mobiele telefoon of speciale feedreaders. U voert de artikelen in met een basisopmaak. Bij het publiceren wordt per medium een sjabloon toegepast dat zorgt voor de juiste opmaak en lay-out. Zo krijgt u op de website volledige artikelen te zien en in de nieuwsbrief alleen samenvattingen en een link naar de site. Of u stuurt dezelfde content naar twee doelgroepen maar dan met een andere achtergrond, kleur en lettertype.
Filteren
Waarschijnlijk is niet al uw content bedoeld voor dezelfde doelgroep. Of hoeft niet elk bericht van de site mee in de nieuwsbrief. Ook daarop is een contentfeed berekend. Indien u rubrieken toekent aan elk artikel, kunt u filteren welke artikelen waar worden gepubliceerd. Dus bijvoorbeeld klanten, intern en pers ten behoeve van uw e-mails. Of deel de content in naar onderwerp: nieuws, aanbiedingen, uitverkoop etc.
Grip
Contentfeeds bieden grip op uw publicaties in diverse media. U hoeft niet meer apart voor elke site te kopiëren en dergelijke, daarnaast kunt u berichten eindeloos publiceren. Eén keer een artikel toevoegen, volstaat om alle publicaties te updaten. Dat scheelt u tijd, werk en typefouten! Meer informatie vindt u onder andere op www.copernica.com.
Michael Linthorst is directeur van Copernica Marketing Software.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2009.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kopiëren, plakken en opmaken
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.