Twinkle | Digital Commerce

Zalando blijft verlies draaien buiten thuismarkt

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:17

Zalando heeft buiten de eigen regio nog steeds moeite met het schrijven van zwarte cijfers. De moderetailer zag de omzet afgelopen kwartaal met 17,1 procent stijgen, tot 835 miljoen euro, maar maakt verlies buiten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (DACH).

Zalando's overall winstmarge kwam voor het afgelopen kwartaal uit op 2,3 procent, ofwel 19,5 miljoen euro. De firma verwacht dat de positieve marge over heel 2016 op 5 à 6 procent uitkomt.

Groeiend aandeel Europa
De omzet buiten Zalando's kernregio groeide met 24,3 procent tot 374 miljoen euro, blijkt uit de cijfers. De groei ligt aanzienlijk hoger dan de 9,7 procent groei binnen de Duitstalige kernregio, die goed was voor 407,1 miljoen euro.

Investeren
De DACH-regio levert tot nu toe veel meer rendement op dan de rest van Europa: op de thuismarkt werd 10,2 procent winstmarge geboekt, tegen een verliesmarge van 17,9 procent in de rest van Europa. Zalando heeft genoeg bekendheid verworven in de eigen regio om operationele winst te kunnen draaien, daarbuiten gaat de kost nog voor de baat uit:


Aandeel mobiel
Met 67 procent is het aandeel mobiele orders hoger dan ooit bij de nummer 3 van de Twinkle100. Het aantal app-downloads groeide in een jaar tijd met 80 procent.




Kleiner winkelmandje
Zalando voegde de laatste twaalf maanden 2 miljoen klanten toe aan zijn bestand. Het bestede bedrag per order zit echter niet in de lift; de laatste kwartalen neemt dit zelfs licht af.