De eCommerce Foundation heeft de eerste resultaten van zijn eCommerce Benchmark geopenbaard. De ruim 250 deelnemende online retailers geven aan dat 59 procent van hun bezoek van zoekmachines komt. Sociaal en viraal verkeer blijft op 4 procent steken.
Het organische zoekverkeer (39 procent van het totaal) is beduidend groter dan het betaalde (20 procent), blijkt uit onderstaand diagram. Daaruit blijkt ook dat direct verkeer (22 procent) groter is dan betaald verkeer:
Op basis van de bevindingen durft de eCommerce Foundation te concluderen dat ‘zoekmachines werken, social media niet’.
Shopping cart abandonment
Online fashion retailers blijken meer dan anderen te maken te hebben met winkelwagenverlaters ofwel shopping cart abandonment. Meer dan de helft van de gevulde winkelwagens blijft staan als bezoekers de site verlaten:
Conversie
Webwinkels die specialistische producten verkopen, hebben een bijna twee keer zo hoge conversie als online warenhuizen, blijkt uit de benchmark. Verkopers van food en media moeten het doen met een gemiddelde conversie van niet meer dan 0,7 procent:
De eCommerce Benchmark
Het eCommerce Benchmark initiatief werd afgelopen oktober gelanceerd door de eCommerce Foundation. De non-profit organisatie wordt bijgestaan door e-commerce leveranciers Buckaroo, Hybris en Unic. De benchmark is een interactief evaluatiemiddel voor online verkopers aan consumenten en bedrijven. Hun eigen e-commerce activiteiten kunnen gratis en anoniem worden vergeleken met die van concurrenten, op meer dan 100 punten.
Ten eerste: wat is de commitment van deze groep retailers op het gebied van social media t.o.v. SEO en SEA? Ten tweede: is de conclusie gebaseerd op bezoekers, conversie of omzet? Zouden op basis van de conversiecijfers retailers misschien meer moeten doen met social?
Ik ben wel benieuwd naar de trends op dit gebied. Komt er meer verkeer nu uit social dan vorige jaren? Wat is de groei?
En als er zo'n 'bold statement' wordt gemaakt als 'social werkt niet', waarschijnlijk om mijn interesse te wekken, verwacht ik ook een bronvermelding naar waar exact deze stelling staat. Nietzeggend artikel, IMO.
@Edwin Dijkstra: de resultaten komen uit de genoemde benchmark. De conclusie is van de eCommerce Foundation (non-profit organisatie, bijgestaan door Buckaroo, Hybris en Unic), die dus durft te stellen dat zoekmachines werken, social media niet.
Blogger Jeroen van Eck reageerde al met een posting op deze site: 'Social media werkt, zoekmachines niet'.
@Arjan: ook al komen de resultaten uit de benchmark, ze zeggen vrij weinig zonder meer context. Prima dat eCommerce foundation dat zegt, maar waar dan? Het is nogal een bold statement en ik verwacht dan ook uitgebreide onderbouwing + een link naar de quote. Wat heb je anders aan dit artikel?
@Edwin Dijkstra: de eCommerce Foundation heeft de informatie uit het artikel gedeeld met de pers, waaronder Twinkle. Mede-initiatiefnemer Jorij Abraham presenteerde de benchmark en de eerste bevindingen daaruit ook op Emerce eRetail. Zijn presentatie staat op Slideshare.
Nog steeds is niet onderbouwd waaruit blijkt dat zoekmachines werken en social niet. Je kunt toch niet zomaar wat informatie uit een persbericht overnemen, de titel niet verder onderbouwen en geen bronvermelding van de quote plaatsen? 'Concreet over e-commerce' is je slogan, wees dat dan ook.
Waarom werkt social niet? En waaruit blijkt dat?
@Edwin Dijkstra: De titel staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Het is niet onze mening, maar een geluid uit de markt, een conclusie van een stichting, gesteund door serieus te nemen partijen. Zij baseren die conclusie (niet de onze nogmaals) op cijfers: de partijen uit de benchmark geven aan dat zoekmachines tekenen voor 59 procent van het verkeer, sociaal en viraal verkeer slechts voor 4 procent, that's it.
Ik vind dat gewoon jammer. Wat is dat 'een geluid uit de markt'? Waar staat die conclusie? Ik heb nog steeds geen bron gezien van wie die uitspraak doet en waar. Er staat inderdaad dat zoekmachines voor meer verkeer zorgen, maar dat heeft helemaal niks te maken met de stellen dat 'social niet werkt'. Onzin.
Ik laat het hier verder bij. Jammer dat Twinkle zich blijkbaar meer bekommerdtom kwantiteit dan kwaliteit en diepgang in de berichten.
@Edwin Dijkstra: nogmaals: dat 'social niet werkt' concludeert de stichting uit het onderzoek. Zoals blijkt uit de posting van blogger Jeroen van Eck, en uit de hierna ook wat ons betreft gesloten discussie onder dit bericht, biedt Twinkle alle ruimte voor een tegengeluid.
Beste Edwin, Je valt zo te lezen over de titel van ons persbericht en vraagt naar de bron.
Ten eerste over de titel. Ja, die is bewust gekozen. Natuurlijk is social media veel meer dan alleen een traffic generator (versterken van het merk, uitbouwen van de relatie) maar we vonden het wel opmerkelijk dat social media nog maar erg weinig bijdraagt aan het totale verkeer op een site. We gaan in de toekomst meer onderzoek doen naar de toegevoegde waarde van social media voor online retailers.
Tav de bron. We baseren onze publicatie op de data die we verkregen hebben van circa 285 online retailers. Deze hebben o.a. aangegeven waar hun verkeer vandaan komt. Op http://www.ecommercebenchmark.org kan je meer informatie vinden.
Twijfel niet bij vragen direct met mij contact op te nemen: Jorij.Abraham@eCommerceFoundation.org.