Twinkle | Digital Commerce

Social media werkt, zoekmachines niet

2017-05-26
475282

Zoekmachines werken, social media niet. Althans, dat concludeert de eCommerce Foundation op basis van recent onderzoek. Een pakkende titel, die uitlokt tot lezen. Ik kan goed onderbouwde kritiek over de staat van social media en de toepassing ervan altijd wel waarderen, zeker binnen de context van e-commerce of social commerce.

Maar de inhoud van dit stuk verbaasde mij enigszins. Door social media direct te vergelijken met SEO of SEA wordt eigenlijk de conclusie getrokken dat de reden waarvoor het wordt ingezet ook dezelfde is; namelijk het genereren van verkeer naar de webshop. Social media kan op verschillende manieren bijdragen aan het succes van webshops; ten behoeve van service & support, dialoog, loyaliteit. Om er een paar te noemen.

De basis van SEO en SEA is uiteindelijk een bepaald algoritme. Hoe meer onderdelen van dit  algoritme toegepast worden, hoe groter het succes. Bij social media is een dergelijke formule niet van toepassing. Het gaat er om of je in staat bent voor een bepaalde beleving – wat deze beleving dan ook mogen zijn – kunt zorgen, dat je klanten kunt boeien. Hoe dit exact te doen is onder andere afhankelijk van de dynamiek en samenstelling van klanten en hun behoefte, product of dienstverlening, en in hoeverre men in staat is om merkwaardes over te brengen op anderen.

Wellicht was het in dat kader beter om de conversie van verschillende kanalen met elkaar te vergelijken in plaats van het verkeer. Dat zou een interessante vergelijking zijn; in hoeverre komen de koopintenties van bezoekers vanuit zoekmachines (al dan niet betaald verkeer) overeen met bezoekers vanuit sociale platforms? In ieder geval appels met appels vergelijken.

Voor de volledigheid; het onderzoek geeft naast bovenstaande nog andere inzichten die zeker het lezen waard zijn.

Ik begrijp dat een benchmark organisatie er op gericht is om cijfers te verzamelen en deze in vergelijkende vorm weer te geven. Maar het dient wel een gelijkwaardige vergelijking te zijn. Dat de schrijver van dit onderzoek niet begrijpt dat er appels met peren vergeleken worden, doet mij afvragen wat de waarde van een dergelijk instituut is. Waarschijnlijk ouderwetsch.