Zoekmachines werken, social media niet. Althans, dat concludeert de eCommerce Foundation op basis van recent onderzoek. Een pakkende titel, die uitlokt tot lezen. Ik kan goed onderbouwde kritiek over de staat van social media en de toepassing ervan altijd wel waarderen, zeker binnen de context van e-commerce of social commerce.
Maar de inhoud van dit stuk verbaasde mij enigszins. Door social media direct te vergelijken met SEO of SEA wordt eigenlijk de conclusie getrokken dat de reden waarvoor het wordt ingezet ook dezelfde is; namelijk het genereren van verkeer naar de webshop. Social media kan op verschillende manieren bijdragen aan het succes van webshops; ten behoeve van service & support, dialoog, loyaliteit. Om er een paar te noemen.
De basis van SEO en SEA is uiteindelijk een bepaald algoritme. Hoe meer onderdelen van dit algoritme toegepast worden, hoe groter het succes. Bij social media is een dergelijke formule niet van toepassing. Het gaat er om of je in staat bent voor een bepaalde beleving – wat deze beleving dan ook mogen zijn – kunt zorgen, dat je klanten kunt boeien. Hoe dit exact te doen is onder andere afhankelijk van de dynamiek en samenstelling van klanten en hun behoefte, product of dienstverlening, en in hoeverre men in staat is om merkwaardes over te brengen op anderen.
Wellicht was het in dat kader beter om de conversie van verschillende kanalen met elkaar te vergelijken in plaats van het verkeer. Dat zou een interessante vergelijking zijn; in hoeverre komen de koopintenties van bezoekers vanuit zoekmachines (al dan niet betaald verkeer) overeen met bezoekers vanuit sociale platforms? In ieder geval appels met appels vergelijken.
Voor de volledigheid; het onderzoek geeft naast bovenstaande nog andere inzichten die zeker het lezen waard zijn.
Ik begrijp dat een benchmark organisatie er op gericht is om cijfers te verzamelen en deze in vergelijkende vorm weer te geven. Maar het dient wel een gelijkwaardige vergelijking te zijn. Dat de schrijver van dit onderzoek niet begrijpt dat er appels met peren vergeleken worden, doet mij afvragen wat de waarde van een dergelijk instituut is. Waarschijnlijk ouderwetsch.
Social media werkt, zoekmachines niet
2012-03-30T11:41:00
2017-05-26
475282
Beste Jeroen, De titel was inderdaad provocerend bedoeld. Het viel ons echt op hoe weinig social media op het gebied van traffic naar de site op dit moment bijdraagt. We hadden meer verwacht. Social media is natuurlijk veel meer dan een traffic generator en daar heb je helemaal gelijk. In een volgend onderzoek willen we breder kijken naar de toegevoegde waarde van social media voor shops. Mocht je interesse hebben om mee te helpen aan de opbouw van de survey dan hoor ik het graag.
Beste Jorij, dank voor jouw reactie. Ik heb het gevoel - ik kan dit niet onderbouwen met cijfers - dat het gebrek aan verkeer vanuit social platforms te maken heeft met de manier waarop deze momenteel worden ingezet. Mijn ervaring is dat webshops investeren zodra iets bewezen heeft succesvol te zijn. Aangezien - in tegenstelling tot SEO en SEA - het succes van social geheel afhangt op de manier (beleving) waarop dit ingezet wordt, vind ik niet geen verassing dat verkeer uitblijft. Een meer objectieve blik zou conversiepercentage van bezoek zijn. Maar ik realiseer mij dat een bepaalde hoeveelheid bezoek nodig is, om daar echt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik kijk graag met jullie mee op het gebied van social commerce in volgende surveys. De redactie van Twinkle beschikt over mijn contactgegevens.
op het gebied van social