De sierteeltsector ondergaat een digitale revolutie, met Floriday – het b2b-platform van Royal FloraHolland – als drijvende kracht. André van der Linden, CIO bij de sierteeltveiling, blikt terug op de transformatie: ‘De handel was al deels digitaal, maar verliep veel op basis van vertrouwen en via verschillende systemen – van telefoon, e-mail tot WhatsApp – wat zorgde voor inefficiëntie en versnippering.’
Er was dus behoefte aan één centraal platform. ‘Daarom zijn we gestart met Floriday, om zo de sierteelt toekomstbestendig te maken.’ Hoewel Floriday inmiddels niet meer is weg te denken uit de sector, verliep de digitale omslag niet zonder slag of stoot, vertelt Van der Linden:
‘De digitale transformatie was uitdagend, met momenten van weerstand bij kwekers en kopers. We wilden sneller dan de markt aankon. Juist die crisis bracht de sector samen: gebruikers deelden hun visie, wat leidde tot een gezamenlijke digitale droom en een verbeterde aanpak.’
Vandaag de dag verloopt vrijwel alle directe handel financieel via Floriday. Van der Linden benadrukt dat het platform meer is dan een plaats waar digitaal vraag en aanbod samenkomt:
‘Het gaat verder dan een marktplaats; het is een ecosysteem dat directe handel vereenvoudigt, commerciële kansen vergroot en verschillende partijen in de sector in staat stelt om te koppelen en gebruik te maken van Floriday.’
Gedragsverandering
Het platform heeft zich dus inmiddels bewezen. Tegelijkertijd geeft Van der Linden aan dat niet zozeer de techniek, maar vooral gedragsverandering bepalend was: ‘De sierteeltsector is van oudsher gebaseerd op vertrouwen en directe relaties tussen kwekers en kopers. Met Floriday vroegen we kwekers en kopers om op een andere manier zaken te doen – via één centraal digitaal platform, waar niet alleen bestaande handelspartners elkaar vinden, maar ook nieuwe connecties ontstaan.’
De digitale aanpak wordt internationaal steeds belangrijker. Zo benut Royal FloraHolland voor haar leden Floriday inmiddels ook voor handelsroutes tussen Kenia en Saudi-Arabië. En met innovaties zoals Daytrade krijgen kwekers meer commerciële mogelijkheden en vrijheid.
Wat zit er verder nog in het vat voor Floriday? Van der Linden besluit: ‘We blijven Floriday verder ontwikkelen als dé digitale infrastructuur van de sector, die kwekers meer flexibiliteit biedt om bloemen en planten flexibel op de dag zelf of op de langere termijn te verhandelen. Het maakt de handel dynamischer en efficiënter, wat bijdraagt aan een flexibelere en meer responsieve markt.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hoe Royal FloraHolland de klassieke bloemen- en plantenteelt digitaliseert