Twinkle | Digital Commerce

Solza gaat voor meer online en zet vol in op Duitse groei

2025-04-18
1000562
  • [interview]
  • 1:50

Het vloermerk Solza uit Alphen aan den Rijn is klaar voor een nieuwe fase. Wat begon op een zolderkamer, is in slechts drie jaar tijd uitgegroeid tot een internationale speler met activiteiten in vier landen. Nu volgt een belangrijke strategiewijziging: de focus verschuift van fysieke uitbreiding naar online groei over de grens, met Duitsland als speerpunt.

Solza-oprichter Jorik van der Heide vertelt dat de groei in Duitsland momenteel harder gaat dan verwacht. ‘Daar schuiven we vooral pakketten heen. We bieden daar ook geen vloerenlegservice, zoals in Nederland, gewoon rechttoe rechtaan. Duitsers kopen vaak ook grote hoeveelheden in een keer.’ De eenvoud van de Duitse markt in combinatie met het groeiende aantal online bestellingen maakt het voor Solza aantrekkelijk om hier verder op te schalen. ‘We laten onze Nederlandse webshop nu AI-ondersteund vertalen naar het Duits en werken met externe bureaus om alles te optimaliseren. Daarna lanceren we een dedicated Duitse webshop.’

koerswijziging

Dat is een duidelijke koerswijziging ten opzichte van eerdere plannen. Waar Solza eerder overwoog om meerdere fysieke winkels te openen in Nederland en België, kiest het bedrijf nu bewust voor één sterke flagshipstore in Nederland. De huidige showroom blijkt te klein, zeker met het oog op de snelle productuitbreiding. ‘We konden simpelweg geen nieuwe displays kwijt. Daardoor moesten we nee zeggen tegen verschillende leveranciers, ook uit Duitsland,’ aldus Van der Heide.

De nieuwe showroom – straks te vinden in het voormalige pand van boekhandel Haasbeek Herenhof in Alphen aan den Rijn – moet dat probleem oplossen. Met ruimere zichtbaarheid, meer dan 200 parkeerplaatsen én ruimte voor tien tot twaalf werkplekken krijgt het merk een locatie die zowel klanten als leveranciers beter bedient. ‘We maken er een totaalbeleving van.’

'Volgen onze eigen weg'

Hoewel Solza inmiddels ook actief is in België en Frankrijk, ligt de nadruk voorlopig op Nederland en Duitsland. België blijft volgens de directeur lastig vanwege het lokale koopgedrag en Frankrijk kent logistieke uitdagingen. ‘Duitsland biedt de meeste schaalmogelijkheden. We kunnen daar nog veel agressiever groeien, maar doen dat bewust gecontroleerd. We volgen onze eigen weg. En dat werkt voor ons.’