Webshop Topgeschenken houdt voortaan het proces van bestelling tot bezorging in eigen beheer. Het bedrijf was voorheen afhankelijk van levering via bloemisten en bakkers, maar ziet zich nu genoodzaakt om dit zelf te doen.
Volgens het bedrijf wordt het door uitdagende marktomstandigheden tijd om een andere weg in te slaan. Die omstandigheden zijn digitalisering, krapte op de arbeidsmarkt en stijgende kosten. Daardoor is al jaren sprake van een terugloop van het aantal bloemisten en bakkerijen, partijen waar Topgeschenken voorheen afhankelijk was voor levering van bestellingen.
Om landelijke dekking te kunnen garanderen, moest het bedrijf een andere weg inslaan. Daardoor openen vanaf dit najaar negen verschillende distributiecentra, waardoor bloemen en later ook taarten, fruit en geschenken vanuit eigen locaties geleverd worden,
Het bestaande netwerk aan bloemisten en bakkerijen waarmee Topgeschenken momenteel samenwerkt wordt langzaam afgebouwd.
Bijkomstigheid van het in eigen beheer houden is dat Topgeschenken naar eigen zeggen zijn positie als ‘bezorger van persoonlijk boodschappen’ versterkt. Het bedrijf koopt zelf de spullen in waardoor het moment van bezorging specifieker en duurzamer wordt. Ook kunnen ritten worden gecombineerd.
Algemeen directeur Edwin van Arkel: ‘De overtuiging dat dingen altijd anders kunnen, is kenmerkend voor ons bedrijf. We zijn dan ook trots en vol vertrouwen over de nieuwe weg die we inslaan. Wat juist onveranderd is gebleven, is onze drive om klanten persoonlijke, uitzonderlijke belevingen te bezorgen. Elke dag weer.’
Door de uitbreiding verdubbelt het aantal medewerkers van Topgeschenken.
De lusten en lasten in eigen hand, zo hoort het als je mee wilt doen op de huidige markt. TOPbeslissing.
Je reactie op Willy Permentier :
Te belachelijk voor woorden! De bloemisten hebben Topbloemen groot gemaakt. Vele van hun hebben daar medewerkers voor in dienst. Hebben auto's rijden voor die firma. Er is wat vergrijzing, maar Topbloemen zet zelf al jaren vele bloemisten aan de kant. Omdat ze alles wilde centreren. En nu laten ze weer 90 bloemisten en ? bakkers in de kou staan, en er zijn er al vele geweest. Ze gaan zelf alleen maar zorgen dat alles word bezorgd. Ze gaan hun bloemetjes , taarten en geschenken zelf niet staan maken. Als je met dit bedrijf te maken krijgt, dan pas weet je hoe het is om als een hond behandeld te worden. Ze zijn brutaal, meedogenloos, bedreigend en onbeschoft. Zo wil toch niemand aan de tob! komen.
Je reactie op Annie:
'Deze reactie is verwijderd'
Je reactie op Erica:
Precies! Eerst jeervaring opdoen en dan ze keihard in de afgrond duwen voor je eigen winstbejag!
Je reactie op Simone:
Top bloemen gaat werken met een lopende band waar de boeketten zo uitkomen, iets onpersoonlijker bestaat niet, maar alles voor het geld en de mens is de dupe van dit beleid, hoogmoed komt voor de val...
Je reactie op Luuk Geerts :
Als ik bloemen bestelde deed ik dat juist via topbloemen omdat het via lokale winkeliers ging met verse en goede kwaliteit bloemen. Dit omdat ervaringen bij andere platformen waarbij bloemen centraal worden verzonden slecht waren. Dit is een slecht besluit van topbloemen wat zeker ten koste van de kwaliteit zal gaan.
Je reactie op Frans:
Wel slim om je bedrijf over de rug van hardwerkende bloemisten groot te laten worden. En vervolgens zeggen we draaien nu zo`n grote volumes we gaan het voortaan in eigen beheer doen en gooien die bloemisten er allemaal uit. Het is werkelijk waar weer te schandalig voor woorden. Maar zo ging het ook met die ondernemer uit Amsterdam verkocht al 60 jaar spijkerbroeken van een bepaald merk nu begint het desbetreffende spijkerbroekenmerk een eigen winkel en mag hij het niet meer verkopen weg 30 % van je omzet. Het merk in al die jaren grootgemaakt en dan hebben ze je ineens niet meer nodig. Ik zal wel weer ouderwets klinken en niet vooruitstrevend zijn volgens sommige mensen maar ik vind het gewoon diefstal
Je reactie op Michael:
De oplossing is heel simpel. Gewoon weer rechtstreeks bij een bloemist de aankoop doen. Even Googlen en de recensies lezen en dan even bellen en bestellen. Betalen via een Tikkie over overboeking en klaar. Net zo makkelijk en door het hele land. Dat doe ik overigens zelf al met vanalles. Vakanties, hotels en vakantiewoningen boek ik rechtstreeks bij de uitbater, een bosje bloemen laat ik bezorgen via een lokale, goed aangeschreven bloemist, eten bij de betreffende snackbar, sushizaak, etc. Ik doe niks via platforms. Waarom? Omdat dit ten koste gaat van de winkelier en omdat deze partijen steeds grotere bijdrages vragen en ook omdat je ze nog wat geeft, namelijk je data en persoonlijke gegevens. Dat is goud waard voor deze websites en kunnen ze mooi weer doorverkopen.
Je reactie op Nederlander:
Juist met de combinatie van gemak van 't systeem en de aandacht van de lokale bloemist had Topbloemen een sterke propositie in handen. Ontvangers werden aan de deur persoonlijk verrast met een boeket in een stijlvolle tas ( in plaats van cellofaan en een strik). Straks komen die boeketten uit een 'fabriek' en worden ze in een verzenddoos tussen de pakketten van Zalando verstuurd. Weg impact! Weg onderscheidend vermogen. Ik denk dat Top-directie de toegevoegde waarde van 'bloemisten' voor het merk onderschat. De persoonlijke aandacht aan de deur moet nu vertaald worden naar een uniek unboxing moment. Door de nieuwe strategie komt Top immers in een ander concurrentieveld van pure players. Ik zie daarom wel kansen voor de 30/40 beste creatieve bloemisten in NL om een eigen dekkend netwerk neer te zetten met een beperkte maar indrukwekkende collectie boeketten, waar de creativiteit en vakmanschap vanaf spat. Dat is nodig om binnen het online geweld, vooral rond speciale momenten, je platform enigszins te kunnen manifesteren........Maar ook voor WIJ Bloemisten, Euroflorist en Fleurop ontstaan er nieuwe kansen om samen met bloemisten te manifesteren.
Je reactie op Marcel:
Je hebt gewoon domme besluiten en strategisch oerstomme besluiten. Topgeschenken gaat voor de hoofdprijs in de categorie strategisch domste besluiten! Dit zelf optuigen gaat hun Waterloo worden... In een tijd dat er juist door klanten wordt gekeken met wie ze uiteindelijke zaken doen, halen ze de handel grotendeels weg bij de lokale helden. Waar is het geweten (RvC) als deze echt nodig zijn om een debacel te voorkomen. Heeft er alle schijn van dat hier geldingsdrang boven ethiek en gezond verstand gaat. Je zal maar in die cultuur moeten werken en je veilig voelen. Maar er gloort hoop! Binnen een jaar wordt de top vervangen, komt er een dikke mea culpa en zijn de investeerders weer met beide beentjes op de grond gezet...en vallen ze terug op het model wat ze succesvol heeft gemaakt.
Je reactie op WillGo: