Lidl is een pilot gestart in enkele Nederlandse filialen, waarbij klanten met hun eigen smartphone boodschappen kunnen scannen via de Lidl Plus-app en direct kunnen afrekenen bij de zelfscankassa.
Klanten openen de Scan & Go-functie in de Lidl Plus-app en checken in via een unieke QR-code of GPS-locatie. Vervolgens scannen ze de gewenste producten en plaatsen deze direct in hun tas. Bij de zelfscankassa kan de betaling worden afgerond. De Scan & Go-functionaliteit is momenteel alleen zichtbaar voor klanten in Apeldoorn Operaplein, Woerden en Beuningen die een van deze filialen als favoriet hebben gemarkeerd in de Lidl Plus-app.
Eerder al getest in Duitsland
In oktober gaf Lidl al aan dat ze deze zelfscanfunctie in Duitsland zouden gaan testen. De test beperkte zich toen nog tot één filiaal vlakbij het hoofdkantoor in Neckarsulm. Een internationale uitrol werd aangekondigd, alleen was nog niet bekend wanneer en waar.
Beeld: Lidl
Als klant heb ik dit niet als een positieve ontwikkeling ervaren. Je kan je telefoon in een houder plaatsen zodat je die makkelijk bij de hand hebt maar daar is die ook vrij eenvoudig weer uit te halen als je even niet kijkt. Heb dan liever een scanner die ik kan verbinden met bluetooth ofzo.
Je reactie op Tim:
Ondertussen 10+ keer gebruikt als klant (Huizen, naast HQ). De insteek is goed, maar sorry.. de gebruikerservaring laat nog veel over. Omdat HQ dit vast wel leest en mn opmerkingen via de medewerker vast niet krijgt, doe ik t ff hier.
Anders gezegd: de ux is echt k$t. Elke keer bij binnenkomst staat de QR code elders om te starten.
Dan t gebruik... Zo mis je plots een hand bij het boodschappen doen. Elke 'scan' vraagt extra handelen handelingen (scherm nr beneden trekken zodat je kan checken, bij elk product verplicht aantal selecteren (waarom wil meer dan 1 stuk kaas?).
Het slimme weerproces gaat ook niet altijd goed.
Belangrijker: ik merk nog niet echt verbetering, klanten kunnen veel hebben, vooral als je verbetering merkt. Hopelijk komt dat.
Je reactie op Jeroen:
Idee is leuk, dus niet het idee is goed! Scan gedeelte is eigenlijk te klein App zou moeten open blijven staan, nu moet je iedere keer je telefoon ontgrendelen Op dit moment duurt boodschappen doen iets te lang naar mijn zin Wel goed doordacht, de klant blijft langer binnen dus meer kans op bij-verkoop Door gebruik te maken van een eenmalige barcode voor lege flessen zou dit ook beter in de app passen Groente, bijvoorbeeld broccoli, moet eerst op de weegschaal voor een barcode! Vreemd verhaal, een qr code bij het product , dat dan weer verstopt zit achter een stapel producten en dan, wegen? Het voordeel van de kaart? Hier komen vragen over! Duidelijk, het is niet meer de klanten binder Geef klanten de mogelijkheid om on-line te betalen! Barcode voor het poortje of de het verzoek naar een assistent te gaan voor een bon controller Assistent zet code in telefoon en hopla code voor het poortje Sterkte en sucses
Je reactie op Bernnhard: