Twinkle | Digital Commerce

Moederbedrijf Lidl investeert flink in online

2024-04-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:01

Schwarz Gruppe, het moederbedrijf van Lidl, gaat 200 miljoen euro investeren in zijn online activiteiten. Online en offline zijn volgens de retailer nog teveel gescheiden van elkaar en daar moet verandering in komen.

Met dat geld moet Lidl Digital, de e-commercetak van de supermarkt, structureel reorganiseren. Dit meldt RetailDetail. Vorig jaar steeg de omzet van deze tak van 1,73 naar 1,94 miljard euro. Het verlies groeide echter mee: van 71 naar 219 miljoen euro. En het boekjaar 2023/24, dat in februari eindigde, belooft niet veel beterschap.

Geen prioriteit

Lidl heeft e-commerce lange tijd niet als prioriteit gezien. In Nederland kunnen we al sinds 2009 online non-food shoppen bij Lidl, maar in Frankrijk bijvoorbeeld is er pas sinds vorig jaar een online platform. Ceo Christian Härtnagel heeft aangegeven de winkels en online beter met elkaar te willen verbinden en parallelle groei te willen stimuleren.

Uitbreiding marktplaats Kaufland

Ook zusterketen Kaufland zit niet stil. Deze zomer gaat de internationale marktplaats van de supermarktketen naar Polen en Oostenrijk. Voorheen was die marktplaats alleen in thuismarkt Duitsland beschikbaar, vorig jaar breidde deze voor het eerst uit, naar Tsjechië en Slowakije.